گزیده سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی – معادشناسی جلسه ۷۶

رجعت قسمت هشتم

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ (توبه-۳۳) نظام احسن
علم و حکمت الهی نامحدود است. از مطالب مطرح شده در مباحث اعتقادی، نظام احسن است.
نظام احسن یعنی نظامی که فرض بهتر از آن وجود ندارد چون با علم و حکمت بی‌نهایت تنظیم شده است. حکمت برخی از مسائل را باید فهمید وگرنه جز شعار، چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

فلسفه رجعت
برخی، انتقام را به عنوان فلسفه رجعت بیان کرده اند. خود انتقام در این دنیا حق است و نمی‌شود واگذار به قیامت کرد چون مسئله‌ای است که سیر درست و اصلی عالم را بر هم زده است. حقی ضایع شده است. بنابراین *ظهور می‌شود تا احقاق حق صورت پذیرد.

از دیگر فلسفه های رجعت، نصرت انبیا در هدفی است که داشتند. اهل ایمان آرزوی یاری داشتند اما میسر نشد. «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ یَا أُولِی الْأَلْبَاب» (بقره-۱۷۹) یعنی تا قصاص و انتقام گرفته نشود، به حیات متعالی نخواهید رسید. باید زمین تطهیر و آرزوها محقق شود.

فلسفه علنی مطرح شدن رجعت
ایمان به قدرت الهی؛ از عواملی که ایمان و معرفت انسان را زیاد می‌کند، مشاهده آیات عظیمه الهی است و رجعت از مصادیق این آیات است.

امید؛جامعه ای که به رجعت معتقد باشد، نا امید و خسته نخواهد شد. فلسفه تلقین به رجعت، ایمان و از دست ندادن امید است. البته اثر امیدبخشی، درصورتی است که یقین داشته باشیم.

آمادگی برای مواجهه درست با امور؛ فتنه هایی در پیش است که برای آن باید آماده بود. از شک و تردید ها دور شد..

اشتراک گذاری

نظر خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *