گزیدهی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علوی به مناسبت میلاد امام سجاد(ع)
بخش اول
یکی از عوامل مهم بهره نبردن از فرصتها، شناخت های غلط و محدود از موضوعات است. اینکه در روایات مسالهی معرفت مورد تاکید قرار گرفته است علتش این است که معرفت، مواجههی ما را با امور درست میکند تا جاییکه میتوان گفت همهی اشتباهات در مقام عمل به نظر و شناخت برمیگردد. تقوا؛ اثر معرفت است منشا تمام بیچارگی ها عدم آگاهی است.
قرائت مشهوری که در تاریخ امام زین العابدین(ع) وجود دارد این است که حضرت در شرایط سیاسی مناسبی نبودند و امکان انجام فعالیت نداشت و برای همین ایشان به عبادت خدا میپرداختند، ولی باید گفت که امامت سعه و ضیق پیدا نمیکند! همهی ما در محضر حضرت حجت(ع) نفس میکشیم. امامت واسطهی فیض تمام هستی است.
امامت در تمام زمان ها و مکان ها حقیقت واحدی است. باید نسبت به این مساله معرفت پیدا شود.
در دورانی که اهل بیت(ع) سپری کردند اقتضائات متفاوتی وجود داشته است، یک روز دعوت نبوی از سوی پیامبر(ص) مطرح میشود(صاحبِ الدَّعوَهِ النَّبویَّه) سپس عصر مبارزه و مقاومت فرا میرسد (وَ الصَّولَهِ الحَیدریَّه) بعد از آن دوران فتنه میرسد و بحث صبری که امام حسن(ع) پیشه کردند بیان میشود (و الحِلمِ الحَسَنِیَّه)
سپس دوران اوج ستم ها و محدودیت ها میرسد(والشّجاعَهِ الحُسَینِیَّه) عصر دیگری میرسد که باید چیز دیگری معنا شود مانند عبادت(و العِبادَهِ السَّجّادِیَّه).
اهل بیت حقیقت واحد هستند. خداوند متعال آنها را در جلوه های مختلف منتشر کرد تا شما حقایق کمالی متعدد این انسان های کامل را ببینید ،صبر، شجاعت، حلم و عبادت را ببینید و یاد بگیرید.
شیطان اقرار میکند که من مامور فریفتن انبیاء و اولیاء از زمان آدم(ع) بودم، از آن روز تا امروز عبادتی به مثل عبادت تو(زین العابدین) ندیدم! امام سجاد(ع) عبادت را یاد داد و عبودیت را در صحیفهی سجادیه معنا کرد.
جلوهی تمام عبادت، نماز است. یکی از دلایلی که ما از این عبادت درست بهره برداری نمیکنیم این است که شناخت و معرفت ما نسبت به این عبادت کامل نیست و نهایتا نماز را یک تکلیف میدانیم. زین العابدین(ع) عبادت را برای ما معنا میکند…