پرسش و پاسخ با محوریت روز قدس
تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَان (مائده-۲)
🔀 انشعابات دین
مسایل شرعی ما به سه دستهی اعتقادات، اخلاقیات و احکام تقسیم میشوند. در بحث احکام، یکی از پایه های حرمت در دین اسلام، حرمت مصاحبت و همراهی با برخی افراد است. باید نیکوکاران را یاری و از ستم ستمکاران ممانعت کرد. نباید با ظلم همراهی کرد.
اعوان ظلمه
در مسئله ظلم، بلایا دامن گیر چهار طیف میشود:
۱. ظالم
۲. یاری دهندگان ظالم
۳. راضیان به ظلم ظالم
۴. سکوت کنندگان در برابر ظلم
یاوران ستم کاران در همان حکم محسوب میشوند. سکوت در برابر نظام سلطه، رژیم صهیونیستی که سبب جنایت های بیشماری شده است، جایز نیست. اسلام به ما دستور داده است که نه تنها ظلم و ظالم را یاری نکنیم بلکه در برابر آن مقابله کنیم. سکوت، معنای بقای ظلم است. همکاری نکردن با ظالم موضوعیت دارد نه صرفا ظلم نکردن!
👥️ فلسفه راهپیمایی و عدم سکوت در برابر ظلم
1️⃣جدا کردن مسیرمان از مسیر ظالم؛ اگر چنین نکنیم، قطعا خودمان دچار ظلم خواهیم شد و این یک قانون مقدر شده است. سنت خدا است.
۲️⃣ شکسته شدن شوکت ظالم؛ با ورود ما در میدانها و اعلام برائت از ظالمین، شوکتشان از بین میرود.
۳️⃣ بقاء غیرت و شرف ما؛ انسانی که ساکت و بی تفاوت است، انسانیتش را از دست داده است.
۴️⃣ تدریجاً ظلم ظالم کمتر میشود.
۵️⃣ بدانیم که حتما، مصلحتی در این حکم بوده که اسلام به آن دستور داده است.
🔇 نتیجه سکوت در برابر ظلم
کمتر کسی به گناهان کبیره و آشکار، تن میدهد. ستم کاری خیلی خباثت میخواهد اما سکوت در برابر ظلم، با اندک غفلتی حاصل میشود لکن نتیجه اش همانی است که عرض کردیم. تا زمانی که ما ساکت باشیم، مستحق دریافت نصرت الهی نیستیم…
🇵🇸 فلسفه یاری فلسطین
مهم نیست در زندگی فردی، کجا هستیم اما مهم است که در میدان اجتماعی، پشت سر حسین (ع) ایستاده ایم یا یزید. «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِم» (اسراء-۷۱) این معنای دین است. اسلام، نژاد و شعار نیست، ظواهر مذهب نیست بلکه حقیقت دین یعنی اینکه ببینیم در کدام جبهه داریم عمل میکنیم. اسلام به ما دستور داده که مظلوم را هر کجا هست باید یاری کرد، برای همین است که ما یار و یاور فلسطین خواهیم بود.