گزیده سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین علوی با موضوع اجر مودت _ جلسه اول
“قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی
الْقُرْبَىٰ” (شوری: ۲۳)
فهم خیلی از مسائل ممکن نیست مگر آنکه محل مساله در نظام معرفت معلوم شود.
برخی چیزها اصول است و برخی چیزها فروع. اگر اصول حفظ شود، فروع نیز به مرور زمان حفظ خواهد شد.
بعضی چیزها ریشهی دین است. شیطان اگر ریشهی دین را در کسی بزند همه چیز او از دست میرود. در روایتی آمده است: “لادین لمن لا حیاء له” اگر حیا رفت دین میرود. جوهر اصلی وجود انسان حیا است، هر کس آن را تقویت کند بهرهاش را از دین زیاد میکند. اسم اصلی مشترک در همهی گناهان یک کلمه است و آن بیحیایی است.
دین یک ریشه هایی دارد اگر آنها زده شد دیگر چیزی باقی نمیماند. در
روایت دیگر آمده است: “لادین لمن لا عقل له” کسی که عقل ندارد دین ندارد.
قرآن در آیهای میفرماید:”قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ” مزد رسالت پیغمبر یک کلمه است مَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ! این ریشه دین است، این اساس است.
این آیه از آیاتی است که در آن به پیامبر امر شده است: بگو! در روزی که مردم میخواستند از پیامبر قدردانی کنند، خدا به پیامبر میگوید به جای اجر نبوت از مردم یک چیز بخواه و آن هم مَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ! یعنی دوستی عملی با نزدیکان پیغمبر(ص). مَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ از واجبات است.
امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: یکسری افراد را خدا به خاطر عملشان لعن کرده است:
۱) کسی که خودش را فرزند کسی بخواند که از او نیست.
۲) کسی که بدعتی در دین ایجاد کند.
۳) کسی که اجیر بگیرد و به او ظلم کند.
حضرت در ادامهی این روایت فرمودند: آن ظلمِ به اجیر که پیوستِ آن، لعنت خدا و ملائکه است، حضرت محمد (ص) است و اگر میخواهی از لعنت خدا نجات پیدا کنی دوستی اهل بیت(ع) من را داشته باش.