معاد شناسی – جلسه پنجم

گزارش

گزارش


توضیحات:

مرگ ختم دنیا و شروع آخرت است.
گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی
معادشناسی-جلسه پنجم

معنای مرگ
مرگ دو معنا دارد
معنای اوّل: مرگ پایان زندگی در دنیا است؛ این معنا مورد اتفاق همه انسان‌ها است، هر کسی که عاقل باشد این معنا را می‌فهمد. اگر کسی این معنا را درک کند، برای او آثار بسیار خوبی خواهد داشت.

معنای دوّم: مرگ ختم دنیا وشروع آخرت است. در معنای دوم مرگ باب آخرت است. این معنا را مومنان می‌فهمند.
انسان در این لحظه دو نگاه دارد؛ نگاه اول این است دنیا، که برای آن بسیار زحمت کشید تمام شد و دنیای جدید که نتیجه اعمال اوست شروع شده است.

ویژگی های مرگ

حتمیت
امیر المومنین(ع) می‌فرمایند: «أَنَّکَ طَرِیدُ الْمَوْتِ الَّذِی لَا یَنْجُو مِنْهُ هَارِبُهُ»
تو شکار مرگى هستى که فرار کننده آن نجاتى ندارد
مرگ محتوم است، اگر و شاید نیست، باید و حتم است. مرگ اتفاقی نیست که راهی برای گریز از آن باشد.

عمومیت
کُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ (آیه ۵۷ سوره عنکبوت)
هر کسى چشنده طعم مرگ است.
مرگ برای همه است، عالم و جاهل ، خوب و بد، همه خواهند مرد و مرگ برای همه نوشته شده است.

سلطه و مالکیت
امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «لکُلِّ ذی رَمَقٍ قُوتٌ ، و لکُلِّ حَبَّهٍ آکِلٌ ، و أنتَ قُوتُ المَوتِ»
براى هر جاندارى، خوراکى است و براى هر دانه اى، خورنده اى و تو [نیز ]خوراک مرگ هستى.
مرگ بر همه مسلط است و حریفی شکست‌ناپذیر است.

مقدر است
وَلَنْ یُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْسًا إِذَا جَاءَ أَجَلُهَا (آیه ۱۱ سوره منافقون)
و هرگز خدا کسی را چون اجلش فرا رسد، مهلت نمی دهد
همه حرکات و جابه ‌جایی‌ها در عالم به دست خداوند است. این حرکات حساب، زمان و مکان مشخصی دارند. مرگ نیز زمان و مکان مشخصی دارد و زمانی که مقدر شود، تغییر نمی‌کند.

نظر خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *