پاسخ :

چند وقت است که مورد بحث است که بعضی ها غیرت دینی دارند و می خواهند یک کاری کنند. اگر می خواهید یک کاری کنید کاری کنید که مجلس کاری کند. واقعا اگر می خواهید جمع شوید و تذکر دهید جلوی مجلس جمع شوید. این همه قانون دارد تصویب می شود.

هنوز مملکت ما در مورد فساد عمومی جامعه و مسئله بی بند و باری جامعه قانون مشخصی و برخورد مشخصی ندارد. این مسئله بسیار مهمی است. یک خرده می ترسانند و می گویند که فضا بد می شود. مواظب باشید که آلت دست نشوید. یادتان باشد که انجام ندادن نظام دلیل بر این نمی شود که ما کاری نکنیم. اما چه کار کنیم حرف است.

یکبار من می خواهم حال او را بگیرم، بدانید که آنقدر از آن سمت آزادی داده شده است، حمایت شده است، جز این نیست که به تو پررویی کند. اثر دیگری ندارد. اگر قرار به گفتن است که یک تابلو در جایی بزنیم. او می بیند. می دانید که در وجوب امر به معروف و نهی از منکر احتمال اثر شرط است. یعنی عقلا باید بگویم اثر می کند. وقتی من مطمئن هستم که اثر نمی کند وجوب ندارد.

سوال: اولویت ها متفاوت است. یکبار ما در خیابان تذکر می دهیم، شخص یک چیزی از کسی که نمی شناسد می شنود. اثری ندارد. ولی اگر شما در دانشکده که فضای بسته است که رفت و آمد زیاد است. لسانی تذکر داده شود. راه امر به معروف و نهی از منکر را می بندد. شخص در حوزه مقابله می افتد.

وجوبش ساقط نمی شود. برخورد لسانی اگر اثر ندارد دلیل نمی شود که من نوشته نزنم. من می توانم در اتاقم یک آیه بنویسم که « قل للمومنین یغضوا من ابصارهم….» به زنان مومن بگو که خود را بپوشانند. به همین حد. اگر ببینم که این اثر نکرد،

در مورد حجاب همه مسئول هستند. فیلمساز ها را در قیامت می آورند. همه مسئول هستند. خیلی از روحانیون برای اینکه موقعیت اجتماعی خودشان را از دست ندهند، ممکن است که سکوت کنند. اینها مسئول هستند و باید بگویند. این یکی از احکام مسلم اسلامی است.

بعضی ها نگویند که همه دین این نیست همه چیز را رها کردید به این مسئله پرداختید. این حجاب چیزی است که اگر کسی آلوده اش شد مانند سیگار است. پیوست دارد. وقتی کسی حجاب و مسائل نظرش را در محیط اجتماعی رعایت نکرد، گرفتار می شود. همینگونه جلو می رود. به خودش می آید و می بیند که همه چیزش را از دست داده است. بسیاری از افراد را می شناسیم که همه چیزش را از دست داده است. باید مراقب بود.

فیلم سازها باید فیلم بسازند. اگر می توانند، یک طوری نشان دهند. مسئله پاک دامنی را ترویج کنند. پلیس باید کار خودش را کند. نیروی انتظامی اگر دغدغه داشته باشد، خیلی از جرم ها مسئله اش همین بی عفتی و بی بندو باری است. از حد گذرانده اند. اگر زبانی اش اثر نکرد، تابلو. جزوه چاپ کنیم و کتاب بنوبسیم یک مقاله بنویسیم.

در مورد همه چیز می گوییم، در صدا و سیما در مورد حجاب هم بگوییم. روحانی ها بگویند. اطلاعات بالا برود. آن هم قانون باشد و همه با هم کار کنند، ملت ما ثابت کردند که در دین داری و ولایت زمینه های خوبی دارند. ان شاالله که نتیجه می دهد. با بگیر و بنند نمی گوییم فقط باشد. درست می شود. امر به معروف هم بشود ولی چیزی که می دانید که فضا نیست. همان گفته لسانی و همان خوب گفتن خیلی می تواند مؤثر واقع شود.

نکته آخر: چرا مسئله حجاب زنان را فقط ما مردان باید تذکر دهیم. خانوم ها باید تذکر دهند. یک بنده خدایی تعریف می کرد که به خانومی تذکر داده بود که حجابت را درست کن. او گفته بود که شما نگاه نکن. این هم یک جواب است. احساس می کنم که خام نباید عمل کرد. باید مراقب باشیم که تمام برنامه ها برای این است که متدین حزب اللهی خشن و بد اخلاق و خشک دیده بشود. دوم این دلیل نمی شود که تکلیف ساقط شود. باید هوشمندانه عمل کرد.

سوال: یک بحث دیگری هست که تذکر لسانی می کنی و این وظیفه را باید انجام دهی. اگر می خواهی کار فرهنگی هم بکنی، این تذکر واجب است.

تذکری که اثر ندارد واجب نیست.

سوال: یک فتوایی از رهبری هست که هیچ تذکری بی تاثیر نیست. هر تذکری شما بدهی مطمئنا احتمال اثر دارد و هیچ وقت ساقط نمی شود. این چطور می شود؟

این فتوا نیست و این حکم موضوعی است. فرض کن که اصلا خانمی نیست که بگویی حجابت را درست کن. هیچ تذکری هم بی اثر نیست. این را چه معنا می کنی؟ اگر کسی عبور نمی کرد تذکر می دهی؟ حال یک زن دارد می آید و می بینی که فرانسوی است. آیا به او تذکر می دهی؟ فرانسوی اصلا بلد نیستی. اگر مسیحی باشد چه؟ فارسی هم بلد است. اینکه هیچ تذکری بی اثر نیست معنا می شود مکه ما باب امر به معروف و نهی از منکر را نبندیم. مسئله را رها نکنیم. این گونه بگویم اثر ندارد.

امر به معروف یعنی این. واجبات دو قسم است. واجبات توقیفی و غیر توقیفی. واجبات توقیفی شکل ثابت و صورت ثابت دارد. اندازه ثابت دارد. نماز صبح دو رکعت است. نمی شود به آن اضافه کرد و از آن کم کرد. در آن باید همانگونه که خدا گفته عمل کرد. طواف هفت دور است. یکی از زائری آمده بود گفته بود هفت دور تمام کرده بود و ادامه داد. گفته بود که دیگر نزن. گفت من تازه گرم شدم. پانزده دور زده بود. افتخار هم می کرد. نماز هم خوانده بود. این ها توقیفی است دست ما نیست.

امر به معروف توقیفی نیست. یعنی مانند نماز نیست که پیامبر از معراج بیاید و بفرماید که « صلوا کما اصلی… » همانگونه که من نماز می خوانم بخوانید. نه رکوعش را اضافه کنید و نه سجودش را دامنه اش دست شارع است. دست ما نیست. ولی امر به معروف و نهی از منکر توقیقی نیست. یعنی این طور نیست که اگر کسی کار بدی کرد، رو به قبله بگویی که نکن نکن نکن. یعنی شکلش به تو واگذار شده است. یکبار با سر انداختن پایین یا چهره اش را تغییر دادن.

امیر المومنین علیه السلام می فرمود که پیامبرصلی الله غلیه و آله امر می کرد که اهل معصیت را با چهره عبوس ملاقات کنید. در صورت او نباید بخندید. عمل هفتاد سال حبط می شود اگر به فاسق بخندی. اگر نمک را در آب بریزی و حل کنی چه می شود؟ بعضی چیز ها مانند تیر آهن است و آرام می پوسد. در روایات مثال نمک برای همین است. یعنی به همین سرعت نابود می شود. چه چیز هایی را ببینید که در روایات مثال می زند. حسد را اینگونه مثال می زند که مانند بوته ای که آتش بگیرد. از آن سریعتر نمک است. می فرماید اگر فاسقی مدح شد، عرش خدا به لرزه در می آید.

جمله را به این شکل معنا می کنیم که اگر من بگویم و بی اثر است اگر او بگوید، بهتر است. یک نامه بنویسم،  بهتر است. یعنی شکل عمل را عوض کن. “امر به معروف هوشمندی و عقل عامل را نشان می دهد”.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است