۱۲ فضیلت امیرالمومنین(ع) از زبان عمر بن خطاب
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة
حدیث ۳۹۳۵-قسمت اول

امام باقر(ع) فرمودند: «عمر خطاب اولین روزی که در خلافت خود بر منبر رفت گفت: به خدا قسم علی بن ابی طالب(ع) دوازده فضیلت دارد که نه من و نه هیچ کس دیگر حتی یکی از آن‌ها را ندارد.»:

اقرار خلفا به فضائل امیرالمومنین(ع) چند دلیل دارد:
انقدر این فضائل مشهور و متواتر بودند که قابل انکار نیستند.
دلیل دوم اتمام حجت خداوند است که آن‌ها را در شرایطی قرار می‌دهد که به این فضائل اقرار کنند و این خودش اتمام حجتی برای مردم است.
این سیاست خلفا بوده است که بعضی از فضائل را قبول و بعضی دیگر را رد کنند، چرا که انکار همه فضیلت‌ها هزینه بسیار زیادی داشت.

مَولِدُه فِي الکَعبَةِ
محل تولدش کعبه.
زمان و مکان تولد حضرت علی(ع)، از نشانه‌های فضیلت ایشان است؛ حضرت در اول حرم یعنی کعبه متولد شده و در آخر حرم یعنی مسجد کوفه به شهادت می‌رسند. تولد حضرت در کعبه، اراده الهی بوده است، چرا که هیچ کس در حرم خدا اجازه وضع حمل ندارد.

زَواجُهُ مِنَ السَّماءِ
ازدواجش در آسمان صورت گرفت.
عقد حضرت را در آسمان ها خوانده‌اند. یعنی قصّه ازدواج حضرت با حضرت زهرا(س) صحبت یک ازدواج ساده نیست، پیغمبر(ص) از طرف خدا از حضرت زهرا(س) برای امیرالمومنین خواستگاری می‌کند. اینجا حضرت خواستگارش خداست. این فضیلت را احدی ندارد.

زَوجتُهُ فاطِمَهُ(س)
همسرش فاطمه(س)
همسر حضرت علی(ع)، صدیقه طاهره(س) که سیدة نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین است. بسیاری از بنات(دختران) معصومین ازواج نکردند چون هم‌سطح نداشتند، تحت ولایت مردی که ولایتش بر آن‌ها واجب باشد، قرار نگرفتند.

و الحسن و الحسین أولاده
حسن و حسین فرزندانش
امام حسین (ع) معلم کل کربلا است که هر کدام از این شهدای کربلای یک درس برای ابدیت هستند. در بهشت، همه سر سفره کرامت و شهدات کریم اهل بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) هستند.

قَولُ النَّبِیِّ(ص) بِحضرَتی: مَن کُنتُ مولاهُ فَعَلِیٌّ مَولاهُ، اللّهُم والِ مَن والاهُ، و عادِ مَن عاداهُ
رسول الله(ص) فرمودند: هر کس من مولای اویم، علی(ع) مولای اوست. خدایا دوست بدار هر کسی را که او دوست بدارد و دشمن باش با کسی که با او دشمنی کند.
بعضی از اهل سنت، در نقل فضایل امیرالمومنین(ع) سیاست می‌ورزند، یعنی همه مطلب را نقل نمی‌کنند، عبارت «مَن کُنتُ مولاهُ» را می‌گویند ولی نقل نمی‌کنند پیامبر(ص) قبل از آن از مردم اقرار گرفت «الست اولا بکم»؛ یا معنای این فضیلت را تا حد دوستی تنزل می‌دهد.

یَومُ غَدیرِ خُمٍّ قالَ(ص) بِحَضرَتی: یا عَلِیُّ أنتَ مِنّی بِمَنزِلَةِ هارونَ مِن موسی
روز غدیر در حضور من فرمود: یا علی تو نسبت به من مثل هارون نسبت به موسی هستی.
این حدیث منزلت از احادیثی است که بسیار مهجور است. این حدیث یک غدیر مستقل است. رسالت پیامبر با شراکت حضرت علی(ع) همانند حضرت موسی و هارون است و در غیبت حضرت رسول(ع)، امیرالمومنین جانشین ایشان است.

حدیث ۳۹۳۵-قسمت دوم

امام باقر(ع) فرمودند: «عمر خطاب اولین باری که در خلافت خود بر منبر رفت، گفت: به خدا قسم علی بن ابی طالب (ع) دوازده فضیلت دارد که نه من و نه هیچ کس دیگر حتی یکی از آن‌ها را ندارد.»:

سَدُّ أبوابِ الصَّحابَةِ، و لَم یُسَدَّ لِعَلِیٍّ بابٌ
همه درها را که از خانه‌های اطراف به مسجد النبی(ص) باز بود] بستند، ولی در خانه علی را نبستند.
از نظر فقهی، بعضی قائل هستند که اتاقی که دربی از آن به مسجد باز می‌شود، حکم مسجد را دارد، لذا این خانه‌ها، حکم مسجد را داشتند، از طرف دیگر حضور غیر متطهر در مسجد ممنوع است و اهل بیت(ع) در تمام حالات مطهر هستند. و تنها درب خانه پیامبر(ص) و خانه حضرت علی(ع) بروی مسحد باز است و احدی در آن شراکت ندارد.

قَولُ النَّبِیِّ(ص): مَن عَبَدَاللهَ فی مِثلِ مَکَّةَ وَ المَدینَةِ أَلفَ سَنَةٍ إلاّ خَمسینَ عاماً کَنوحٍ فی قَومِهِ، و صَبَرَ عَلی حَرِّ مَکَّة و جوعِ المَدینَةِ، و أَنفَقَ مَالَهُ کَجَبَلِ أبی قُبَیسٍ و قاتَلَ بَینَ الصَّفاء وَ المَروَةِ فی سَبیلِ اللهِ عامِداً مُحتَسِباً، و لَم یَأتِ بِولایَتِکَ یا عَلِیٌّ؛ فَکانَ عَمَلُهُ و زُهدُهُ و نَفَقَتُهُ هَباءً مُنثوراً
رسول خدا(ص) فرمود: اگر کسی مثل نوح که نهصد و پنجاه سال در قوم خود پیامبری کرد، در مکه و مدینه خدا را عبادت کند، و در گرمای مکه و گرسنگی مدینه صبر کند، و از اموالش به اندازه کوه ابوقبیس انفاق کند، و بین صفا و مروه در راه خدا جنگ کند، اما ولایت تو را یا علی نداشته باشد، عمل و زهد و انفاقش بر باد رفته است.
روح معنویت در قلب مومن، ولایت معنویت است. اگر ولایت در انسان نباشد، عبادت اثری جز رشد شیطنت و خباثت در انسان ندارد.

أن تَهوي النُّجومُ في دارِهِ
ستارگان در خانه او تعظیم می‌کنند.
ستاره‌ها بر خانه حضرت تعظیم می‌کنند. خانه معنای بارگاه دارد؛ یعنی مکان استقرار او به دلیل مقام بالای حضرت که محل تعظیم فرشتگان است.

رُدَّت لَهُ الشَّمسُ مَرَّتَینِ؛ مَرَّةً بِالمَدینَةِ و مَرَّةً بِالعِراقِ
دو بار خورشید برای او برگدانده شده، یک بار در مدینه و یکبار در عراق.
یک از معانی اعجاز، یعنی این که خداوند که خالق هستی است، می‌تواند قواعد هستی را به اراده و اذن خودش با قواعدی بالاتر از این قواعد تغییر دهد.

أنَّهُ تَکَلَّمُ مَعَ الأَمواتِ وَ الأَسَدِ وَ الذِّئبِ وَ الغَزالَةِ وَ الثُّعبانِ وَ السَّمَکَهِ یَومَ الخاتَمِ
او با مردگان و شیر درنده و گرگ و آهو و اژدها و ماهی سخن گفت.

أنَّهُ قادِرً أن یَقتُلَ عُمَرَ بَشِمالِهِ دونَ یَمینِه ِ
او توانایی دارد عمر را با دست چپ بدون دست راست هلاک کند.

علی ابن ابی طالب(ع) حاضر بودند و دست خود را بلند کردند و فرمودند: قبل از اینکه برای حق شاهد بیاورند خود او اقرار کرد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است