تفاوت‌های زنان و مردان
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در جلسه حدیث خوانی مواعظ العددیة

تفاوت احکام زنان و مردان، تنها در احکام طهارت نیست، از احکام فردی شروع می‌شود و به احکام اجتماعی می‌رسد. این تفاوت‌ها مخصوص به احکام نیز نمی‌شود، بلکه در اخلاق و مسائل اعتقادی نیز متفاوت‌اند.

یکی از مسائلی که باید در نظر گرفت، تفاوت در اصناف و اکناف است. هر یک از صنف‌ها احکامی را دارند که بسیار مبتلا به آن هستند و باید آن احکام را حتماً فرا گیرند. قرآن به عنوان دایرة المعارف هدایت، و کتابی که سعادت بشر را تضمین کرده، این تفاوت اصناف را نیز در نظر گرفته است.

اگر بین صنف مرد و زن، پیر و جوان تفاوت وجود دارد، دستور‌ها و حکم‌ها باید متفاوت باشد.

احکام نساء و متفاوت شمردن زن از مرد، به معنای عدم عدالت نیست. زن و مرد در روح و جسم، حقیقتا متفاوت هستند. لذا اگر حکم یکسانی در اخلاق و حتی مسائل اعتقادی و اندیشه و فکر بیان شود، از عدالت به دور است.

معانی زن

پیامبر(ص) می‌فرمایند: «النساء جعله الشیطان؛ زنان دام‌های شیطانند.»
در اینجا زن به معنای غریزه جنسی است. غریزه جنسی، آسیب زننده‌ترین غریزه در سنین جوانی است.

معنای دیگر زن، همسر است؛ یعنی همراه، زن در کنار مرد. زن می‌تواند عامل خوش‌بختی و یا بدبختی باشد. در انتخاب همسر بسیار باید دقت کرد، چرا که یک عمر با او خواهی بود و نسلت با او عجین می‌شود. این معنا شامل زن به عنوان همسر می‌شود.

زن در مقابل جنس مذکر
این معنای شامل جنس مونث اعم از مادر، خواهر و همسر و…. است.

فهم این تفاوت‌ها در تربیت، در نظام آموزش و پرورش و خانواده ضروری است. فهم غلط این تفاوت‌ها، می‌تواند منشا بسیاری از مشکلات شود. دختران ما باید خودشان را بشناسند و بدانند نوع و جنس و صنفشان چیست. هر کسی باید جایگاه و مسئولیت خود را بداند و مسئولیت‌های خود را قبول کند.

پیامبر (ص) می‌فرمایند:

ليس على النساء جمعة ولا جماعة
برای زنان نماز جمعه و جماعت نیست.
بعضی گفتنه‌اند معنا نفی واجب بودن است، زن اگر به کارهای خانه‌اش برسد و شئونات شرکت در عموم را رعایت کند، خوب است شرکت بکند. البته بعضی به حضرت زهرا(س) هم استناد می‌کنند که هیچ گاه گزارش نشده که ایشان در نماز جماعت شرکت کرده باشند.

 

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است