فلسفه مخفی بودن زمان مرگ
گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی
معادشناسی- جلسه هشتم

یکی از دلایل عدم امکان فرار از مرگ، مستور بودن و ناگهانی بودن آن است. اینکه خداوند امور مقدر خود را با اختفا و آگاهی ندادن به نااهلان، در زمان معین خودش محقق می‌سازد از سنت های الهی است.

این مستور بودن مرگ، باید ما را بیشتر نگران کند؛ اما متاسفانه دچار غفلت می‌شویم.

«وَأَنْفِقُوا مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَىٰ أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُنْ مِنَ الصَّالِحِينَ» آیه 10 سوره منافقون
از آنچه به شما روزی داده‌ایم انفاق کنید، پیش از آنکه مرگ یکی از شما فرا رسد و بگوید: «پروردگارا! چرا (مرگ) مرا مدت کمی به تأخیر نینداختی تا (در راه خدا) صدقه دهم و از صالحان باشم؟!»
اگر کسی فهمید که مرگ خبر نمی‌کند، همیشه برای آن آماده است. مخفی بودن زمان مرگ سطح هوشیاری افراد عاقل را هوشیارتر می‌کند.

زمانی که انسان خبر نداشته باشد که دشمنش چه زمانی قصد حمله به او را دارد، دائما در حال آماده باش به سر می‌برد و خواب و قرار ندارد، اما افسوس که مرگ در کمین ما است، ولی آن را به فراموشی سپرده‌ایم.

«كَفي بِالْمَوْتِ واعِظاً»
یاد مرگ موعظه‌ای کفایت کننده است.
اگر کسی درک کرد که مرگ پایان فرصت و شروع حساب است، زندگی او متفاوت خواهد بود.

یکی از بلایای آخرالزمان، شیوع مرگ مفاجات است، یعنی افراد سالم به شکل ناگهانی می‌میرند. اما در گذشته کسانی که به مرگ خود نزدیک می‌شدند، مدتی را در بستر بیماری به سر می‌بردند و فرصت داشتند تا توبه کنند، از دیگران حلالیت بگیرند و آماده مرگ شوند.

عجب از کسانی که این مرگ های ناگهانی که به هیچ کس فرصت نمیدهد را میبینند ولی همچنان در غفلت به سر میبرند.

فلسفه مرگ این بود که افراد امتحان بشوند، اگر افرادی از معیار های عادی ابتلا عبور کرده و محرم اسرار باشند، خبر از زمان مرگ داشتن شان اشکالی ندارد؛ همچنان که ائمه زمان مرگ نایبین خاصشان را از قبل خبر میدادند.

زمان نهایی مرگ مقدر است و تحت اراده انسان نیست. با برخی از اعمال، تنها می‌شود زمان اجل معلق را تغییر داد؛ اما اجل محتوم یا اجل مسمی در علم الهی ثبت‌شده و تغییر‌ناپذیر است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است