امام صادق(ع)، موسس مدرسه اسلامی
گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی به مناسبت شب شهادت امام صادق(ع)

ضرورت وجود نبی بعد از نزول کتاب آسمانی برای هدایت مردم، کمتر از قبل آن نیست. چون فلسفه نبوت در یک کلمه هدایت است.

علت گمراهی انسان‌ها، اختلاف در امور است. اگر انبیاء نبودند، بشر در هیچ چیز اتحاد نداشت. ضرورت وجود نبی بعد از کتاب به این دلیل است که کتاب باید معنا و تبیین شود تا در آن اختلاف پیش نیاید.

فلسفه از جنس بشر بودن رسول این است که افرادی که می‌خواهند دین را به ما معرفی کنند، باید در فراز و نشیب‌های انسانی قرار گیرند تا به ما نشان دهند چه طور زندگی کنیم.

امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خداى عز و جل پيش از وفات پيامبر(ص)، مكتوبى بر او نازل كرد و فرمود: اين وصيت من برای برگزيدگان خاندان توست و بر آن مكتوب چند مهر از طلا بود، پيامبر(ص) آن را به اميرالمؤمنين(ع) داد و دستور فرمود كه يك مهر آن را بگشايد و به آنچه در آن است عمل كند، اميرالمؤمنين(ع) يك مهر را گشود و به آن عمل كرد و به امام بعدی سپرد تا به امام صادق(ع) رسید.

«فَفَكَّ خَاتَماً فَوَجَدَ فِيهِ حَدِّثِ اَلنَّاسَ وَ أَفْتِهِمْ وَ اُنْشُرْ عُلُومَ أَهْلِ بَيْتِكَ وَ صَدِّقْ آبَاءَكَ اَلصَّالِحِينَ وَ لاَتَخَافَنَّ إِلاَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ فِي حِرْزٍ وَ أَمَانٍ فَفَعَلَ»
امام صادق(ع) هم يك مهر گشود، ديد در آن نوشته برای مردم را حديث بگو و فتوا ده و علوم اهل بيت خود را منتشر كن و پدران نيكوكارت را تصديق نما و جز از خداى عز و جل مترس كه تو در پناه و امان او هستی.

به این ترتیب ائمه مأمور بودند که در قضایای مختلف به دستورات الهی عمل کنند. علت صلح امام حسن(ع) وصیت این صحیفه بود. لازمه درک دستورات این صحیفه، تحقیق مفصل در مسائل تاریخی است.
عمده بزرگان می‌گویند در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، افول بنی‌امیه و به قدرت رسیدن بنی عباس رخ داد.

امام صادق(ع) از یک فرصت تاریخی استفاده کردند که هم اسلام حفظ شد و هم تمدن شیعی پایه‌گذاری شد. تأسیس مدرسه علمی جهان اسلام توسط امام صادق(ع) باعث احیای مجدد اسلام در آن زمان شد.

امام صادق(ع) به گونه‌ای عمل کردند که این مدرسه ماندگار شد و نظام فقهی ما در دنیا بی‌همتا گشت و باعث غلبه علمی جهان اسلام بر دیگر ادیان شد.

علت مطالعه سیره امام صادق(ع) این است که ما ارزش این احادیث و معارف را که حضرت عمرشان را صرف آن کردند بدانیم. بعد از بنی‌امیه تمام ائمه ما در راه ترویج معارف به شهادت رسیدند.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است