آداب و اعمال روز عید غدیر
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی
سلسله جلسات سخنرانی به مناسبت عید غدیر- جلسه پنجم

اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً (مائده آیه۳)
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما به عنوان آیینی برگزیدم.

اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ
این که دین در روز غدیر کامل شده است؛ یعنی عبادت بی‌ولایت ناقص است. ناقص به معنای چیزی است که اشکال عمده‌ دارد و آن‌چه از آن انتظار می‌رود را برآورده نمی‌کند. پس عبادت بی‌ولایت تقوا و تقرب را به همراه نمی‌آورد.

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «لَوْ أنَّ عَبْداً عَبَداللهَ مِثْلَ ما قامَ نُوحٌ فی قَوْمِهِ، وَ کانَ لَهُ مِثْلُ احُدٍ ذَهَباً فَأنْفَقَهُ فی سَبیلِ اللهِ، وَ مُدَّ فی عُمْرِهِ حَتّی یحُجَّ ألْفَ عام عَلی قَدَمَیهِ، ثُمَّ قُتِلَ بَینَ الصّفا و الْمَرْوَةِ مَظْلُوماً، ثمَّ لَمْ یوالِک یا عَلِی، لَمْ یشُمَّ رائِحَةَ الجَنّةَ وَ لَمْ یدْخُلْها»
اکر بنده‌ای به مدت عمر نوح که در میان قومش نبوت کرد، نهصد و پنجاه سال] به عبادت خدا بپردازد، و به مقدار کوه احد، طلا در راه خدا انفاق کند، و با پای پیاده هزار سال حج به جا آورد، و بعد بین صفا و مروه به ناحق کشته شود، اما ولایت امیرالمومنین(ع) را قبول نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نمی‌رسد و داخل آن نمی‌شود.

وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی
نعمتی کامل است که جنبه آخرتی پیدا کند. تمام نعمت‌های دنیا از انسان‌ها گرفته می‌شود تنها نعمت ولایت است که از بعضی پس گرفته نمی‌شود. نعمت تمام، نعمتی است که ابدی باشد. غدیر روزی است که اگر کسی به حقیقت آن رسید، به نعمت ابدی می‌رسد و هر که به حقیقت آن نرسد، نعمت‌هایش ابدی نیست.

وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً
دین بدون ولایت ناقص است.
پیامبر(ص) می‌فرمایند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیه‌ الهدی و النور حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی و ان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌ انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض و انظروا کیف تخلفونی فیهما»
«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم؛ یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»

کسی باید قرآن را در جامعه تلاوت و اقامه کند که در تراز قرآن باشد. قرآن بدون عترت، هدایتگر نخواهد بود و عترت بدون قرآن نیز ناقص است. خروجی قرآن بدون عترت، امثال بنی‌امیه و وهابیت خواهد بود. فرقه فرقه شدن امت و ایجاد فرقه‌هایی مثل خوارج، درگیری‌های بین فرقه‌ها، فقط به دلیل رها کردن امام و اکتفا به قرآن است.

همه گشایش‌های جامعه و همه بیچارگی‌های آن، به خاطر حاکمان جوامع بوده است. هر جامعه‌ای که حاکم آن ظالم بود، بی‌عدالتی در آن جامعه ترویج یافت؛ و هر جامعه‌ای که حاکم آن عالم و عادل بود، به اندازه علمشان در جامعه‌شان گشایش رخ داد.

در زمان ظهور حضرت حجت(عج)، به خاطر حکومت امامِ ناطقِ ظاهر، جامعه در همه زمینه‌ها رشد خواهد یافت.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است