اهمیت ابلاغ غدیر
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی
سلسله جلسات سخنرانی بمناسبت عید غدیر-جلسه سوم

درجه امر به معروف، متناسب با عظمت و درجه معروف است. بالاترین درجه امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به اصل ایمان و نهی از کفر است. مسئله ولایت نیز از مسائل مهم است که امر به آن، با امر به سایر فرایض یکسان نیست. در طول تاریخ، برای حاکمیت جامعه نزاع بوده و مردم بدان واکنش نشان می‌دادند.

اولین مبلغ غدیر، خدا بوده است. سپس به دستور الهی، پیامبر(ص) این امر را با آن تفصیلاتی که در غدیر خم انجام گرفت، ابلاغ کردند. پیامبر(ص) در غدیر خم از نزدیک بودن زمان رحلتشان خبر می‌دهند و برای حضرت علی(ع) بیعت می‌گیرند. اگر کسی بدون غرض این مطلب را مطالعه کند، به وضوح درمی‌یابد که منظور پیامبر(ص) از بیان این مطالب، خلافت امیرالمؤمنین(ع) است.

دومین مبلغ این حکم الهی، خود شخص علی بن ابی‌طالب(ع) است. فقرات حدیث غدیر و وقایع روز غدیر را در موقعیت‌های مختلفی یادآوری کرده و بدان احتجاج کرده‌اند.

یکی از وظایف ما ابلاغ حدیث غدیر به دیگران است. مگر می‌شود پیامبر(ص) برای خلافت بعدشان وصیت نکرده باشند؟! پیامبر(ص) برای امور کوچک وصی تعیین می‌کردند، ولی برای خلافت وصیت نکردند؟! چگونه ممکن است امت پیامبر(ص) تعیین خلیفه را از تشییع جنازه ایشان مهمتر بدانند، ولی خود پیامبر متوجه این این امر مهم نباشد و خلیفه‌ای تعیین نکنند؟!

تعیین وصی، لازمه وصیت کردن است. پیامبر(ص) وصیت‌های گوناگونی کردند، که در مهم‌ترین موارد آن، حضرت علی(ع) وصی پیامبر(ص) بود.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است