وظایف ما در برابر غدیر
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی
سلسله جلسات سخنرانی بمناسبت عید غدیر-جلسه دوم

هر کدام از ایام سال، مخصوص فعالیت‌های خاصی هستند؛ مثلاً زمان کشت فصل بهار است. روزها و شب‌ها نیز خصوصیاتی منحصر به خود دارند. اگر علم بالا رود و جنبه‌های روحانی بررسی شود، می‌‍توان تفاوت شب قدر را با باقی شب‌ها پیدا کرد.

روز غدیر نیز روزی است که خصوصیات ویژه‌ای دارد. شبی مانند شب قدر نیست و روزی مانند روز غدیر وجود ندارد. لذا گفته شده اگر به دنبال کسب حسنات هستید، در این روز انجام دهید. کار خیر و بخشش‌هایتان را در این روز انجام دهید. البته نه به این معنا که در روزهای دیگر انجام ندهید.

امامت و رهبری:
علت شکوفایی و پیشرفت ملت‌ها، یک محور تفاهم، همدلی و هم فکری است و آن محور وجود یک امام و رهبری است که مقتدای علمی و عملی باشد تا افکار متفاوت، باعث اختلاف نشوند. یک بزرگی باشد که همه در مقابل او خاضع باشند. و این از اموری است که حفظ آن، حفظ تمام دین است.

ختم نبوت به معنای تمام شدن قرآن است ولی ادامه مسیر نیاز به رهبری دارد. بشر محتاج حاکمی الهی برای رفع اختلافات است؛ مرجعی که حکم او حکم خدا باشد. امام حافظ و مجری همه احکامی است که از سوی خدا آمده است.

حتی اگر بهترین برنامه را بنویسیم، مدیریت اجرای برنامه خیلی مهم است. برنامه‌ای که بدان عمل نشود، ارزشی ندارد. امامی که برنامه دین را به در جامعه اجرا کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

فضیلت روز غدیر:
در این روز، یکی از مهم ترین نیاز های امت مشخص شده. همه انبیای بنی‌اسرائیل وقتی وصی‌شان را تعیین می‌کردند، جشن می‌گرفتند، پیامبر(ص) نیز روز تعیین وصی شان را عید قرار دادند.

از قدیم روز غدیر، روز خاصی بوده است؛ در روایات روز غدیر، روز قبولی حضرت آدم (ع)، روز نجات حضرت ابراهیم(ع) از آتش، روز نصب هارون توسط موسی(ع) به خلافت، شمرده شده است.

روایت دیگری از امام رضا(ع) است که می‌فرمایند این روز، روز عرضه ولایت بر اهل آسمان‌هاست. مکه در پذیرش ولایت سبقت گرفت و خدا به کعبه زینتش داد. مدینه در مرتبه بعدی و خدا به پیامبر زینتش داد. بعد از این ‌دو کوفه سبقت گرفت و خداوند به حضرت علی زینتش داد.

همه این‌ها معنا دارد؛ یعنی این روز، روز برکت و ارزش است.

وظیفه ما در این روز چیست؟
اولین وظیفه شناخت محتوای غدیر که در خطبه غدیر مفصلا آمده است.

دومین وظیفه تبلیغ غدیر است.
پیامبر(ص) می‌فرمایند: «أَلا وَ إِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلی قَوْلی وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یحْضُرْ وَ تَأْمُروُهُ بِقَبُولِهِ عَنِّی وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ»
بالاترین امر به معروف رساندن حرف من و تبلیغ آن به غایبان است و امر به قبول این امر از طرف من و نهی از مخالفت با آن

هر چیزی یک اساسی و رأسی دارد که اگر استوار بماند، همه چیز باقی خواهد ماند، راس امر به معروف تبلیغ پیام غدیر است. نشر و ترویج و تبیین و تفسیر پیام غدیر باید انجام شود و از آن بالاتر اقامه کردن غدیر است.

اولین مبلغ غدیر خود خداست. پیام را به پیامبر(ص) رسانید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ» بعد هم تهدید کرد که اگر رسانده نشود، فرمان خدا و اساس رسالت انجام نشده است. «وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» به این دلیل پیام غدیر راس امر به معروف بیان شده؛ وزن غدیر در تبلیغ این گونه است. همه باید آن را ابلاغ کنند.

یکی دیگر از مبلغین غدیر، حضرت صدیقه طاهره(س) بوده‌اند که در چند ماهی که بعد از غدیر در این دنیا بوده‌اند، بارها پیام غدیر را تبلیغ کرده‌اند.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است