حضرت معصومه(س)، معنای انسانیت
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در شب ولادت حضرت معصومه(س)

یادگیری انسان‌ها از یک‌دیگر
یکی از خصائص ویژه انسان، قدرت یادگیری رفتارهای ساده و عمیق است. تقلید و پیروی کردن، از خصائص ویژه انسان است.

رشد و تاثیرپذیری انسان از محیط به همین تقلید برمی‌گردد. انسان بعد از انتخاب گرایش و جهت خود، یادگیری را آغاز می‌کند. اطرافیان با تمام رفتارهایشان به انسان آموزش می‌دهند و او هم بر اثر نگاه به آنان یاد می‌گیرد.

یکی از خواص اسوه‌ها و الگوهای انسانی، تفسیر و معنا کردن انسانیت است. انسان با دیدن انسان‌های برجسته، آرام‌آرام به معنا و حقیقت وجودی خودش پی می‌برد؛ چرا که او را از جنس خود می‌داند و دستیابی آن الگو به موفقیت، باعث تلاش انسان برای موفقیت می‌شود.

بهترین معلم‌ها
فلسفه ارسال رسولان، راهنمایی بشر است، این‌ است تا انسان خود را معنا کند و حد و افق انسانیت را بشناسد. چهره‌های منفی نیز به همین صورت انسان را معنا می‌کنند. قرآن هر دو چهره را معرفی می‌کند تا وسعت وجودی و دامنه حقیقت انسان را معنا کند و بگوید او در معرض چه تهدیدها‌ و فرصت‌هایی قرار دارد.

خداوند داستان حضرت یوسف(ع) را با همه جزئیات ذکر می‌کند که بگوید یک ضلعی در درون انسان است که حضرت یوسف(ع) آن را نشان داد؛ این‌که انسان با سخت‌ترین شرایط می‌تواند پاک باشد و اگر پاک بماند به این درجات می‌رسد.

حضرت معصومه(س)، معنای انسانیت
حضرت معصومه(س) معنای زن و انسانیت است. انسان باید ظرفیت خود را با این انسان‌های کامل معنا کند و تهدید‌های خود را با زنانی مانند همسر حضرت لوط و حضرت نوح علیهما السلام شناسایی کند. هرچه انسان به انسان کاملی مانند حضرت معصومه(س)، جامع‌تر نگاه کند، خود را کامل‌تر معنا می‌کند.

ماندگاری محصول اخلاص است. حضرت معصومه(س) به گونه‌ای عمل کردند که وجود نورانی ایشان تاج افتخار قم شد و بنابر روایات، قم حرم اهل بیت (ع) معرفی شده است. ایشان مانند خورشیدی درخشان هستند که ۳۰۰ امام‌زاده دیگر قم و حتی دیگر بانوان مکرمه ای که در بقعه مبارکه ایشان دفن هستند، اصلا دیده نمی‌شوند.

این انسان‌ها الگو‌های ما هستند؛ این الگو‌ها معنای هدایت‌اند، اگر درست شناخته شوند و مورد توجه قرار گیرند باعث سعادت ما می‌شوند

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است