گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین علوی در ایام فاطمیه

?«قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی»
? «بگو: از شما هیچ پاداشی جز مودّت نزدیکان را نمی‌خواهم.»
? پایین‌ترین مرتبه درخواست از دیگران، درخواست اجر است یعنی انسان از مردم طلب مزد کند. بالاترین مرتبه درخواست از دیگران آن است که انسان آنچه خدا از مردم خواسته را بخواهد. همانند درخواست و سفارش به خوردن دارو که طبیب به بیمار می‌کند، درخواست‌های انبیا نسخه های شفا هستند.

? «لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی» یعنی آن چیزی که حتما از ما می‌خواهند کلمه «مَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَ» است. این درخواست مثل کلمه توحید، لا اله الا الله، است؛ یعنی همه عبادات را کنار بگذار، من این عبادت(توحید) را می‌خواهم. باقی عبادات هم زمانی درست هستند که در طول توحید باشند.

? امام صادق(ع) می فرمایند: «وَ اَللَّهِ لَوْ أَنَّ عَبْداً عَمَّرَهُ اَللَّهُ فِيمَا بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ أَلْفَ عَامٍ وَ فِيمَا بَيْنَ اَلْقَبْرِ وَ اَلْمِنْبَرِ يَعْبُدُهُ أَلْفَ عَامٍ ثُمَّ ذُبِحَ عَلَى فِرَاشِهِ مَظْلُوماً كَمَا يُذْبَحُ اَلْكَبْشُ اَلْأَمْلَحُ ثُمَّ لَقِيَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ وَلاَيَتِنَا لَكَانَ حَقِيقاً عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُكِبَّهُ عَلَى مَنْخِرَيْهِ فِي نَارِ جَهَنَّمَ »
? به خدا سوگند اگر خداوند بنده اي را عمر دراز دهد و او ميان ركن و مقام و ميان قبر و منبر پيامبر خدا صلي الله عليه و آله خداوند را هزار سال عبادت كند، سپس همان گونه كه قوچي زيبا را سر ببرند او را در بسترش مظلومانه سر ببرند، پس آنگاه خدا را بدون ولايت ما ديدار كند خداي گرامي و بزرگ را سزد كه او را بر روي صورت به دوزخ افكند.

? این ولایتی که خداوند ما را به آن ملزم کرده است، سخت گیری، تعصب و قانون گذاری شدید نیست. تمام افعال انسان خطا بر می‌دارد، دست،زبان و فکر همه ممکن است خطا کنند و خداوند سرنوشت را با عضوی که خطا می‌کند معین نمی‌کند. فردی ممکن است هزار خدمت بکند ولی قصد و نیت او خیانت باشد. تا معنا و قصد عمل معلوم نشود نمی‌شود گفت عمل خوب یا بد است.

? قلب تنها عضوی است که خطا نمی‌کند و اگر مانعی در خارج نباشد همه رفتار های ما را در بر می‌گیرد. قلب چشمه مملکت وجود است. تمام بدی ها و خوبی ها از قلب نشات می گیرد لذا در آخرت باید با این عضو سرنوشت معلوم شود.

? آن چیز که خداوند حتما می‌خواهد «مَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَ» است. «مَوَدَّةَ فِي الْقُرْبی» قلّه همه خیرات است. خداوند می خواهد انتخاب قلب درست شود. انتخاب قلب اگر درست شد همه اعمال درست خواهد شد. انسان با این ولایت، محبت و ارادت به آل الله(ع) با کم ترین هزینه به بالاترین درجات می‌رسد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است