استحباب و اهمیت قنوت
امام صادق(ع) می‌فرمایند «مَنْ تَرَک الْقُنُوتَ رَغْبَةً عَنْهُ فَلَا صَلَاةَ لَهُ»؛ کسی که از روی بی‌میلی قنوت را رها کند، نمازش کامل نیست.
حداقل معنایی که می‌توان از این روایت برداشت کرد، این است که نماز بدون قنوت از فضیلتش کاسته می شود، در تعبیر بالاتر، یعنی نمازش دیگر قبول نیست.

آثار قنوت
اجابت دعا
نزدیک‌ترین زمان‌ها و مواقع برای اجابت دعا، همان زمان‌‌ها و مواقعی است که خداوند در آن‌ها امر به دعا کرده است. قنوت امر به دعاست و بنابر روایات، خدا به دعا امر نمی‌کند مگر این که اجابت کند.

«اَلدُّعاء کَهفُ الإجابَه کَمَا اَنَّ السَّحابْ کَهفُ المَطَر» همانطوری که ابر جایگاه و قرارگاه باران است، دعا هم قرارگاه اجابت است و اجابت را در خود دارد.

تقرب به خدا
شیرین‌ترین حالت برای دعا و تضرع عباد، در حالت قنوت و سجده است. حالت دعا یعنی حالت قرب، اگر دیدید حال دارید که با خدا صحبت کنید، بدانید که تقرب حاصل شده است. در مقام مقربین، لحظه قنوت لحظه قرب الهی است.

شیرینی قنوت و سجود را در همین جوانی به خودتان بچشانید، در خلوت و پاکی سر بگذارید و با خدا حرف بزنید. خداوند رحمتی دارد که منوط به دعاست.

راحتی در آخرت
أطْوَلُكُمْ قُنُوتاً فِي دَارِ اَلدُّنْيَا أَطْوَلُكُمْ رَاحَةً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فِي اَلْمَوْقِفِ هر چه قنوتتان طولانی باشد، در روز قیامت راحتی‌تان بیشتر است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است