پاسخ :

روضه ذلت هم یعنی طوری روضه نخوانیم که اهل بیت علیهم السلام را یک چهره ضعیف و ذلیل و مقهور کنیم. ذره ای ذلت اباعبدالله علیه السلام از خودش نشان نداده. “هیهات من الذله” اصلا جمله امام حسین علیه السلام است، شعار کلیدی ایشان است. مثلا “آب بدهید” را طوری می خواند که این ذلت می شود. این اتمام حجت است. حضرت یقین دارد که به ایشان آب نمی دهند. بعد حضرت اصلا آب نمی خواست، حیات را نمی خواست.  « شاء ربک ان یراک قتیلا» چرا حرکت می کنی؟ می فرماید که خداوند دوست دارد که مرا کشته ببیند. وقتی جنود نصر نازل شدند (که هیچ چیز فوت نمی شود حتی آن شفاعتی که به شهادت تو مترتب شده است) می خواهی برگردی برگرد. در زیارت عاشورا خواندیم که حرکاتی کردند که لشگر دشمن به تعجب افتاد. زخمی می شدند ولی باز می دیدند که تعداد ضربات شمشیر باید بیشتر در اصحاب ابی عبد الله علیه السلام باشد. در شب عاشورا روایت دارد که حضرت دست کشید و پرده ها را از جلوی چشمان اینان برداشت. اینان منازل و جایگاه خود را در بهشت دیدند. اصلا تعلقی به این دنیا ندارد. می گوید که احلی من العسل. این شهادت طلبی و شهادت خواهی. یک ایثار و میل به پرواز اصل عاشورا است. همین در جبهه ها غوغا کرد. از جوانان عادی ما جوانانی ساخت که انگشت حیرت جامعه شناسان دنیا به دهن گرفتند که اینان چه نیرویی دارند. در سخت ترین شرایط که مرگ حتمی است ضربه اش را می زند. می داند که عمده انسان ها با از دست دادن امید شکست می خورند. اینان ولی نه حتی اگر آنان را بکشی، اگر تیر هم خورده باشی یک ذره جان داشته باشد و چیزی داشته باشد که به تو ضربه بزند آن را می زند. سرباز در جامعه امروز ما مزدور است و مزدور روی مزد کار می کند. به مجردی اینکه احساس خطر کند شانه خالی می کند. اینها فرهنگ عاشورا است. تاثیرات عاشورا بر جامعه خیلی بالا است. لذا سعی کردند که از گوشه و کنار آن بزنند. یک مدت شروع کردند با آموزه های غلط موسیقی آوردن و ملودی آوردن در مداحی در دسته های عزاداری، سبک را  از آن شور و سوز حقیقی خارج کنند.

یکی بحث آفات مداحی است. اصلا جدا شدن مداح از روحانی برای نظام مکتب جعفری یک آفت است. ما مضامین و مفاهیم بلندی از توحید و عقائد داریم تا معاد. امامت و ولایت کلیه داریم. اینها اصلا کار یک آدم نیست. قبلا می گفتند که کجا می روی؟ می گفت مجلس شیخ فلانی الان می گویند کربلایی فلانی. نمی خواهم بگویم که اینها کم هستند شاید در قیامت هم وزنش اعمالشان بیشتر باشد. ولی اگر سن رفت بالا دیگر از این مجالس استفاده نمی شود. و مجلس پر می شود از جوان.        ولی هنوز هم این موضوع در مجالس اصیل حفظ شده.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است