پاسخ :

ما اعتقاد داریم که احکام تابع مفاسد و مصالح واقعیه است. یعنی حتما بدن زن و وجود زن در نگاه مرد، مفسده و تاثیر گذاری اش بیشتر از بدن و وجود مرد است. ما باید بفهمیم که خدا است و خالق است. ما اگر قبول داریم که او حکیم و طبیب و عادل است. مثل کسی است که به نسخه اعتراض کند که چرا به او قرص بزرگ دادی، به من قرص کوچک دادی. می گویند او طبیب است. اینها که سهم بندی نیست. سهم هر کس و جزای کارها، فردای قیامت معلوم می شود. عدل و عدم عدل در ترازو معلوم می شود، که چه چیزی عدل است و چه چیزی بی عدالتی است. مگر انسان ها در تکلیف یکسانند؟ مگر جوان با پیر یک تکلیف دارد؟ مگر خانواده غنی و فقیر یک جور در تکالیف مکلف می شوند؟ آن کسی که دارا است زکات دارد و کسی که ندارد زکات ندارد. اصلا تکالیف مردم در غیر از نماز و مسائل مشترک، مانند هم نیست. « بُنیَ الاسلام علی خمس» اینها مشترک است و در مرد و زن بودن فرقی نیست. در یک جزئیاتی تفاوت است و آنهم ریشه هایی دارد. دلیلش حکمت است. دلیل عدالت و بی عدالتی یعنی به دو نگاه، نگاه کردن. یعنی به او بدهم چون دوست من است و به او ندهم چون دوست من نیست. اگر زنها خیال می کنند که چون بد هستند خداوند به آنها گفته است که چون بد هستید، باید اینگونه باشید، این طور نیست! مصالح و مفاسد است. اگر همنشین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فردای قیامت، آسیه زن فرعون است، در رسیدن به کمالات با مرد فرقی ندارد. اما چون وجودش متفاوت است احکامش متفاوت است. آفات فقیر یک چیز است و آفات غنی چیز دیگری است. احکام اخلاقی فقیر و غنی یکسان نیست. با هم تفاوت دارد. لذا سوال به این شکل درست نیست.

با این حال بعضی ها جواب دادند که تکالیف دیگری بر مرد هست. مگر جهاد بر زن هست؟ جماعت بر زن هست؟ نمازش در خانه است و هیچ چیز از نمازش نسبت به مسجد کم ندارد. می گوید اگر برود در پستو خانه ها (در قدیم اندرونی بود و بیرون خانه؛ بیرون خانه رفت و آمد در آن زیاد بود، احتمال حضور نامحرم بود) می گوید اگر جایی برود که احتمال عبور نامحرم نباشد با فضیلت ترین جا برای نماز او است.

با فطرت زن هم سازگار است. امروز مسائلی را رایج کردند در جامعه که این مشکلات ایجاد شده است. با این حال گفته است که اگر زن برود در بام خانه اش و از پنجره اشاره کند و به حرم امام رضا (علیه‌السلام) سلام دهد مانند مردی است که برود در حرم امام رضا (علیه‌السلام) و سلام کند و برگردد. این برای مرد نیست. ثواب دارد ولی ثواب بعید می نویسند. ولی برای زن می نویسند که رفت و آمد. چون به خاطر اهتمام به وظائف خانه داری نمی تواند برود. می گوید که مزارش بام و سقف خانه اش است. یک فضایی که سلام بدهد و بیاید. بیرون نرود. این تخفیف ها است.

بعضی ها جواب دیگری دادند که حجاب با نظر در یک آیه است. « قل للمومنین یغضوا من ابصارهم ….»(نور/۳۰) یعنی آیات حجاب در قرآن  ملازم همدیگر است. یعنی گفته است که نگاه نکن و بپوشان. مشخص می شود که حجاب و نگاه با هم ملازم هستند. اگر زن تکلیف حجابش بیشتر است مرد تکلیف نگاهش بیشتر است. مرد ها نمی توانند به زن ها نگاه کنند ممنوع هستند. ولی زن ها ممنوع نیستند. به ازای تکلیف بیشتر حجاب مرد هم تکلیف بیشتر نگاه دارد. ممنوع است و حق ندارد که نگاه کند. زن ها اینقدر تکلیف نگاه ندارند و این دلیل و فلسفه دارد و جواب های دیگر دارد که به همین مقدار اکتفا میکنیم.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است