پاسخ :

دقت کنید که اعمال زور در بیان یک بحث است و اعمال قوانین در جامعه بحث دیگری است. آیا این حرف عزیزانی می زنند که حجاب با زور نمی شود آیا در مورد راهنمایی و رانندگی هم می زنند؟ وقتی یک مقدار خیابان شلوغ شود مردم چگونه رانندگی می کنند؟ خسته می شوند. غریزه قوی مانند شهوت اگر قوانینش را برداریم چه می شود؟ غرب این مسیر را رفت. هر چه که آزادی داد، سرکشی بیشتر شد. هر دوره ای بشر از تعالیم انبیا فاصله گرفته است ببینید که چه شده است. بعد هم عوارض این افسار گسیختگی تا کجا رفت؟ هر روز بدتر شد. در حجاب و نگاه هم همین است. مانند سر شیلنگ که یک ذره رها کنی، دیگر نمی توانی آن را نگه داری. یعنی تا زمانی که سرت پایین است و خودت را کاملا در نگاه داری مراقبت می کنی، خیلی راحت تر بر نفست  مسلطی تا اینکه او را رها کنی. اگر رهایش کنی از دستت می رود. توی دختر هم اگر یک ذره خودنمایی را باز کردی و از روی مردم ترسیدی و گفتی که من را مسخره می کنند، بدان که در پله های بعدی هم این مردم تو را می کشانند. باید مراقب بود. باید بدانی که در این مسئله آرمان گرا هستم یا می خواهم به حد واجب اکتفا کنم. چرا اینجا می خواهم به حد واجب اکتفا کنم؟ دلیل این است که بر اثر همنشینی تمایل من را زدند. خدا کدام بنده اش را از همه بیشتر دوست دارد؟ محبوب ترین بنده در نزد خدا کسی است که از اهل گناه بدش می آید. این محبوب ترین بنده در نزد خدا است. بعضی وقت ها با بعضی ها نشست و برخواست می کنیم در حالی که می دانیم که اینها اهل گناه هستند و رها شدند. چند تا معیار دارد که خدا تو را دوست داشته باشد. اول دنیا را دوست نداشته باشی. دوم گناه نکنی. نه اینکه گناه نکنی بلکه بغض اهل معاصی را داشته باشی بدت بیاید. اینها آثار دارد.  اما این مسئله را آیا اینها می پذیرند؟  شب جاده شلوغ می شود. ببینید که مردم در راه های هم می پیچند و چه هرج و مرجی می شود. آیا واقعا با آزاد گذاشتن بشر و رها کردن و عدم اعمال قانون و اجرا می شود کاری کرد؟ از راهنمایی و رانندگی هم بیرون بیاییم. چرا در مورد جرم های دیگر این را نمی گوییم. یکی از دلایل رواج فساد و جرم، نبودن قوه قهریه و نبود نظام قضایی درست است. یکی از دلایلی که در نظام های دنیا و سیستم های قضایی کشور ها نفوذ می کند همین است. چون اگر عدالت و قوه قضایی و محاکم با مجرمین برخورد شایسته بکند روز به روز جامعه رو به اصلاح می شود. ولی اگر لات بازی در آورد، چیزی نشد و اربده کشی کرد و قداره کشید هیچ چیز نشد، خب همینگونه جلو می رود. ولی اگر دید که دزدی کرد و دستش را قطع کردند، بار دوم یک مقدار بیشتر قطع کردند و در بار چهارم گردنش را زدند. تصریح هم می شود که اینها باید در جلوی عموم مردم انجام شود.

یک بحثی اخیرا رایج شده است که حجاب مسئله شخصی است. اگر مسئله شخصی است که عموم جامعه چه خبر است. و دلیل قل للمومنین یقوذو…» هر جا قل می آید یعنی ای پیامبر! این را باید امر کنی. حتی اگر ما دلیلی بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر در آیات نداشتیم مشخص می شود که حجاب از تکالیفی است که حاکم باید اقامه اش کند. شان نزول آیه هم این است که آن زن انصار با آن وضعیت صورت باز آمد و چادرش و روسری اش را پوشیده بود ولی گردنش را نپوشانده بود. روی گوشش انداخته بود. زیور آلاتش را هم نمایان کرده بود. از کوچه رد می شد. یکی از جوان هایی که رعایت نمی کرد، سرش بلند شد. نگاه کرد. در حال رد شدن شیشه ای از دیوار آمد و صورت را پاره کرد. مشخص می شود که انسان خالصی هم بوده است. بعد این با حالت شکایت پیش پیامبر صلی الله علیه و آله آمد که چرا جلوی این زن ها را نمی گیرید. جبرییل نازل شد که « قل للمومنین یقضوا….» چشمت را پایین بنداز و آنها هم باید بپوشانند. و بعد برای زن ها می گوید. مشخص می شود که بحث باید اقامه شود. یکی باید دنبالش کند و الا هرج و مرج می شود. باز اگر می خواهید مسئله را بفهمید باید ببینید که چرا در مملکت ما خیلی از چیز ها را انقلاب فتح کرد. ولی مسئله موسیقی را هر کار کردند، آن را برگرداندند در نظام. صریح رهبر می گوید که این موسیقی ها به هر شکلی اشکال دارد. ولی صدا و سیما کار خودش را می کند. می گوید که اگر این کار را بکنیم، مخاطبین می روند. خب بروند. تو خیال می کنی که می توانی نگه داری؟ آن کسی که می خواهد برود فارسیوال خودش را هم نگاه می کند. به تو کاری ندارد. تو برنامه سالم خودت را ارائه بده. یکی هم بحث حجاب است. طوری که بعضا تعمد هم دارند که می روند مصاحبه بکنند با دختر ها می روند با دختر بی حجاب، این همه سالن کنکور است. تعمدا می رود سمت بی حجاب. خب رواج بدتر می شود. این مسائلی است که باید اقامه شود.

جواب سوم این است. اگر ما در هر جرمی اقامه قانون و حقوق را لازم بدانیم معنا ندارد که حجاب را استثنا کنیم. دلیل می خواهد. به عبارت دیگر کسانی که می گویند ضرورت ندارد، باید دلیل بیاورند. اولا هر چیزی را که آزاد گذاشتند، بدتر شد. باید بفهمند. امروزه آلودگی صوتی را جرم می دانند. سر و صدا نکن مردم آسایش دارند. در یکی از دانشگاه ها این مسئله را بحث کردیم. تاثیر حجاب در پایداری نظام خانواده. تاثیرش در نیروی اجتماعی جامعه و بشر و قدرت کار جامعه. محیط کار به هم می ریزد. چرا در مدارس رو پوش ثابت می دهند؟ مخصوصا در مدارس دخترانه؟ چون می دانند که اگر در مدرسه آزاد بگذارند دختر ها را آزاد بگذارند محیط مدرسه را آزاد می گذارند. جامعه و مدرسه برای اینکه فضایش آموزشی بماند، روپوش الزامی دارد. کل دنیا هم همین است. دانشگاه ها هم همین کار را می کنند. در همین دانشگاه امیر کبیر اصلا نمی دانند که برای چه آمدند دانشگاه. خودمان را گول زدیم و آزاد گذاشتیم آیا بهتر شد؟ هر روز هم دارد بدتر می شود. این از آن مسائلی است که یکی از مسئولین گفته بود که امام در اوخر عمرش فرموده بود که این آبی است که در زیر بنای انقلاب رها کردند. هر چه رها کنید و کوتاه کنید بدتر می شود. آندلس چگونه از دست ما گرفته شد؟ اصلا فتوحات اسلامی در روم چگونه متوقف شد؟ داستان قلعه ال سید چیست؟ همه اش همین است. دیگر خانواده باقی نمی ماند. شما خیال می کنید که سوریه این همه نابسامانی که دارد، فساد دارد از دیوار بالا می رود. کانون خانواده اینگونه نابود می شود. همه چیز فاسد می شود.

نکته پنجم: مسئول نیرو انتظامی قم، برای مدتی پیش است. در آن جلسه ای که با یکی از کسئولین رده بالای نظام داشتیم، وقتی بحث حجاب، یکی از روحانیون اعتراض کرد، ایشان گفت حجاب مسئله عمومی جامعه نیست. مسئله خصوصی است. این را قبول نکردیم. یک جریان است. در خود تهران، ماه رمضان چند سال پیش گفت که در تهران دو هزار مانکن دارند که مدل لباس جامعه را آنها می دهند. اگر جلوی آن را نگیریم با برنامه ریزی آن را مدیریت می کنند. اینها برجی یک میلیون می دهند و مدل هم می دهند در سطح تهران عبور می کنند سبک و رفتار و سیاق پوشش و مدل رفتار دختر ها را این ها تعیین می کنند. همه از این طایفه اول الگو نمی گیرند. یک عده از اینها یاد می گیرند. دومی چند تا از اینها را می گیرد .در روایات شیطان شناسی می گوید که همین که یک ذره دل من را راضی کنی، من با تو راه می آیم. در دراز مدت همین را رشد خواهم داد. در قم شنیدم که حدود هفتاد تا هشتاد زن را گرفتند که منطقه عبورشان صفائیه و دور حرم بود. آیا با این مسائل می شود بخورد فقط تبلیغی کرد؟  در این حدفرمایش را قبول دارم که فقط نباید به زور اکتفا کرد. مجازات باید متناسب با جرم باشد. باید بعد از اعلام و تبلیغ باشد. باید در مراحل اولیه به تذکر اگتفا کرد. عجیب است که بعد از این همه سال که انقلاب شده یک قانون درست برا ی حجاب نداریم. علتش این بود که در ابتدای انقلاب تعدادی از این دانشجوهایی که در مسیر انقلاب قرار گرفتند،   حجاب مداشتند و آدم های دل پاکی بودند، دیدند اگر در ابتدا این قانون را بگذارند، عده زیادی را از دست می دهند. گفتند که با گفته بگویند. گذشت و این همه رئیس جمهور عوض شد، یک قانون که اینها استخدام نشوند. مجازات نمی خواهد. یک چیزی از اینها سلب شود. هیچ چیز تصویب نشده است. یک گلوگاهی که بالاخره یک فشاری آورده شود. هیچ چیز نیست. در حالی که حکم صریح قرآن است. همین جور دارند تسامح می کنند.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است