اجمالا عرض شد انسان نسبت به آینده و سعادت خودش اختیار دارد اما در چارچوب توحید افعالی. معنای توحید استعانی هم این است که انسان نمی تواند به هدفش برسد مگر این که خدا کمک کند. ما تحت جبر نظام فاعلیت الهی هستیم اما اذن داریم در این چارچوب اختیار کنیم و به واسطه یکسری از اعمال کمک های الهی را کسب کنیم.

یکی از عون های الهی دعا است. در روایت است که «دعا مقدرات را تغییر می دهد». آن چیزی که شما از دعا به دست می آورید از هیچ چیز به دست نمی‌آورید. البته دعا را به مطالبی ضمیمه کرده اند که یکی از آن ها عمل است. دعای حین عمل مستجاب است. یکی دیگر از آن ضمیمه ها این است که کاری کنید دیگران دعایتان کنند. مکرر گفته ایم دعا از دهان خودتان زیاد کار نمی کند و این دعا باید از دهان دیگران باشد. کاری کنید دعا از درون دیگران برای شما بجوشد.

یکی از عون های دیگر تدبیر است. در روایتی آمده «هیچ ثروت و دارایی کمک کننده تر از عقل نیست.» خدا می گوید من به تو عقل دادم، شکر عقل این است که از آن استفاده کنی. نیمی از کمک های الهی که به بندگانش می رسد برای تعقل، تدبیر و مشورت است. عقل هدیه خداست. خدا می گوید هرکه عقل را تکریم کند من او را تکریم می‌کنم.

یکی دیگر از بهانه های کسب اعانه الهی در زمین کمک کردن خدا است. حوصله و مدارا کردن با مردم یکی از مصادیق کمک به خدا است. «الناس عبید الاحسان» مردم دور آدم نیکوکار جمع می شوند و او را کمک می کنند. اگر آشکارا ‌کمک ‌کردی، خدا هم آشکارا کمک می کند و اگر مخفی کمک کردی، خدا مخفیانه کمک می کند. یکی از کارهای برای خدا کمک به مومنین و مومنات است و قله اش هم کمک به امیرالمومنین (ع) است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است