برای اینکه نماز حقیقت داشته باشد قرائت اذکار نباید به صورت لقلقه باشد! باید به گونه‌ای ذکر گفت که گویی با کسی صحبت می کنیم. هرچه توجه به معنا بیشتر باشد حقیقت نماز بیشتر فهمیده خواهد شد. یک صفحه حفظ قرآن با معنا بهتر از حفظ پنج صفحه بدون معنا است.

«اهدنا الصراط المستقیم»
عمده‌ی بدبختی های بشر به خاطر هدایت نشدن است. هدایت یعنی اینکه در مسیر قرار داده بشوی, نه این که فقط بدانی کدام راه درست است. هدایت یک کار استمراری است. بعبارت دیگر انسان مستمرا نیاز به هدایت و در مسیر ماندن دارد. خیلی ها بودند که ابتدا در مسیر بودند ولی الان نیستند. نه مغرور به در مسیر بودنتان باشید و نه خیال کنید کسانی که در مسیر نیستند تا آخر هم برنمی گردند.

یکی از جاهایی که محبت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) بدرد انسان می خورد صراط است. ظاهرا آخرین منزل است. اگر کسی عبور کرد دیگر وارد بهشت می شود و اگر ازین عبور نکند فرد در جهنم قرار خواهد گرفت. همه ی اعمال انسان در آن پل تجسم پیدا خواهد کرد. در روایت دارد که بعضی مثل سواره, بعضی پیاده و بعضی هم چهار دست و پا از آن عبور می کنند, عده ای هم مثل رعد از آن می گذرند؛ کسانی که گفتند خدا, و بعد از آن تردید نکردند و پای آن ایستادند.

کسی که خدا او را به فکر خودش واگذار کرده است این فرد هدایت به صراط مستقیم نشده است. لذا می گویند معنا و تاویل صراط می‌شود دین. صراط را کتاب خدا هم گفته اند. معنای دیگر آن را رسول الله و اهل بیت ایشان (ع) گفته اند. تجسد قرآن پیامبر (ص) است. ما قرآن را از پیامبر (ص) گرفته ایم. قرآن جسد بشود می شود پیامبر (ص) و علی (ع) و فاطمه (س). یعنی در این معنا, معنای صراط می شود شخص.

اگر کسی با ولی خدا مشکل دارد با خدا مشکل دارد. اولیای خدا جایی نمی ایستند الا اینکه خدا بگوید. اصلا صراط مستقیم صورت انسان کامل است. هر که موالات او را داشت از صراط عبور می کند و هر که نداشت وارد جهنم می شود. در روایتی از حضرت سیدالشهداء (ع) که حاکم حسکانی نیشابوری نیز آن را بسند خود در شواهد التنزیل نقل می کند اینطور آمده که اگر کسی می خواهد مانند برق از صراط عبور کند، ولی و سید و بالاسر خود را باید علی بن ابی طالب قرار دهد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است