پیامبر (ص) فرمودند: ده گروه از امت من در روز قیامت مورد غضب خدا هستند و به دوزخ رانده می‌شوند:

شیخ زان
پیر زنا کار: پیر کسی است که فوران شهوت، غلبه هیجان و ضعف عقل ندارد. اگر پیری به این گناه مبتلا شد، دیگر توبه‌اش مورد قبول نخواهد بود. این گناه در پیری باعث می‌شود که خدا بنده را رها کند.

امام الضال
پیشوای گمراه: اگر گناه یا کفر فردی باشد توبه فرد راحت‌تر قبول می‌شود. ولی وقتی فرد در گناه پیشوا شد، دیگر توبه‌اش مقبول نخواهد شد.

مدمِن الخمر
شراب‌خوار: خمر مظهر تام مستی، سرگرمی، فراموشی خدا و طغیان شهوت است. بدترینِ پول هایی که خدا قرار داده است، پولی است که در راه شراب و قمار مصرف شود. عمده کسانی که به این گناهان مبتلا هستند، موفق به توبه نیستند.

عاق الوالدیه
یعنی کسی که به پدر و مادر خود ستم کند. علاوه بر این که خوبی نمی‌کند, به آنها ستم هم بکند. آن گناهی که در اکثر روایات آمده است که بلا می‌آورد، عمر را کوتاه می‌کند، دعا را حبس می‌کند، همین عاق والدین است.

قاذف المحصنه
نسبت ناروا دادن به زنان پاک دامن.

ماشی بالنَمیمه
سخن چین: نمامی بزرگترین سحر است. همه را دگرگون و رابطه‌ها را به هم می‌ریزد.

شاهد الزور
شهادت دروغ: جوان مرد با شهادت خود کسی را خراب نمی‌کند. اما نامرد با شهادتش مردم را خراب می‌کند. از آن بدتر کسی است که شهادت دروغ می‌دهد و به مردم تهمت ناروا می‌زند.

مانع الزکاة
کسی که زکات خود را پرداخت نمی‌کند. آثار اجتماعی که منع زکات ایجاد می‌کند، قابل شمارش نیست. منشا بسیاری از جرم‌های اجتماعی، عقده‌ها و کینه‌هایی است که به علت اختلاف طبقاتی در افراد ایجاد شده است.

ظالم
ظالم زیاد عمر نمی‌کند. کسی که در انحرافات اخلاقی‌اش به آزار و تعدی به حقوق دیگران رسید، مهلتش به زودی تمام می شود.

تارک الصلاة
تارک الصلاة یعنی کسی که ارتباطش را با خدا قطع کرده است. ترک نماز منشا تمام بدبختی‌ها است. کسی که نماز نمی‌خواند همه چیزش را از دست خواهد داد.
بصیرت و بینایی نسبت به جوانب امور به خاطر نماز است. اگر کسی نمازش درست شد، هیچ خیری از او فوت نخواهد شد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است