نیاز بشریت به امام
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی در آستانه عید غدیر

تحلیل ابعاد واقعه غدیر را از زوایای مختلفی می‌توان انجام داد:
یکی از ابعاد غدیر، بُعد تاریخی آن است، در این بعد افراد به اثبات درستی واقعه و انجام شدن و نشدن آن می‌پردازند.
در بُعد دوم، افراد به دنبال تفقه در غدیر هستند؛ دنبال این هستند که تکلیف صادر شده از غدیر را فهمیده و آن را محقق کنند.
بُعد سوم، بُعد کلامی و اعتقادی غدیر است که مسئله غدیر را در مقام اصول تحلیل می‌کنند.

زاویه برون دینی مسئله غدیر:
بسیاری از افراد دنبال عدالت هستند و می‌خواهند جامعه عادلانه‌ای داشته باشند و در مسیر زندگی عادی‌شان، الگویی الهی برای خروج از بحران‌ها و سختی‌ها داشته باشند، اگر چه دیندار نباشند. امثال گاندی‌ها، امام حسین (ع) را به عنوان امام منصوب از طرف خدا قبول ندارند؛ اما به عنوان پیشوا برای بشر قبول دارند. این گونه افراد دنبال مطالعه زندگی و سیره انسان‌های ویژه هستند. انسان‌های موفق که با مطالعه زندگی آن‌ها،‌ به دنبال دریافت راه سعادت و شناخت خودش است.

در تعالیم اسلام، نسخه برتر سعادت دنیا و آخرت وجود دارد. در صدر اسلام، گرایش به اسلام در جوامع به دلیل حضور نائبان الهی پررنگ تر بود. این قرائتی است که نشان می‌دهد بشر به غدیر و امامت نیاز دارد.

بشریت دنبال نجات و سعادت است. غدیر اصلی‌ترین و مهم‌ترین کلید سعادت بشر است. بشریت به دنبال غدیر می‌گردد، غدیر یک موقعیت جغرافیایی و روز تاریخی نیست. غدیر یک نیاز بشریت است. مهم‌ترین کلید سعادت بشر امام است. جامعه‌ای که امام نداشته باشد، از بین خواهد رفت. کسی که امام خود را فراموش کند، خود را نابود کرده است.
پیام آوران غدیر، ماجور ترین انسان های تاریخ شیعه هستند. از اعمالی که راحت قبول می‌شود، کار برای امیرالمومنین(ع) است. کار برای امیرالمونین(ع) هم به قبول نزدیک است و هم ملاک قبولی اعمال دیگر است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است