رسول الله (ص) فرمودند: ده سنّت از جدم ابراهیم(ع) مانده است که پنج سنّت در سر است.
فالسِّواکُ
مسواک
مسواک زدن در روایات بسیار توصیه شده است تا جایی که گفته شده کسی را که مسواک نمیزند انسان به حساب نیاورید. مسواک زدن یکی از مصداقهای طهارت دهان است.
و المَضمَضةُ
شستن دهان
مضمضه کردن تتمه مسواک و البته جدا از آن است.
و الاِستِنشاقُ
شستن بینی
سنتی است که منافع زیادی دارد و برخی عالمان علم طب معتقدند که امروزه منشا بسیاری از سردردها و بیماریهای سر، به خاطر ترک این سنت است.
و قَصُّ الشّارِبِ
کوتاه کردن سبیل
شارب موهای اضافه پشت لب است به گونهای که روی لب را بپوشاند و در هنگام نوشیدن آب، در مسیر آن قرار گیرد. بعضی معتقدند که دلیل این سنت، عدم شباهت به اقوام مجوس و یهود است.
و إعفاءُ اللِّحَیةِ
بلند کردن ریش
دو نکته در مورد این سنت مطرح است: اول این که اندازه آن با سن فرد تناسب داشته باشد. دوم این که از یک قبضه بیشتر نشود.
و اما پنج سنّت در بدن است.
فالخِتانُ
ختنه کردن اولاد پسر
این سنت در همه ادیان دیگر به غیر از مسیحیت وجود دارد. اهمیت این سنت به گونهای است که ادای بعضی فرایض مثل حج، بدون این سنت قبول نیست.
و الاِستِحدادُ
ازاله موهای زائد
استعمال نوره میکروبها و قارچها را از بین میبرد و بهداشت فردی را بالا میبرد و ابتلا به بیماری را کم میکند.
و الاِستِنجاءُ
طهارت کردن
استنجا شست و شوی کامل بعد از تخلی است که بهترین وسیله برای آن آب است.
و نَتفُ الاِبطِ
و تراشیدن موی زیر بغل
و قَصُّ الأَظفارِ
گرفتن ناخن
این سنت هم جنبه جسمانی و بهداشتی و هم جنبه طهارت معنوی دارد. بعضی از آلودگیهایی که در مواضع خاص جمع میشود قرب شیطان به انسان را زیاد میکند.