عوامل موثر در طول عمر
گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی
معادشناسی-جلسه هفتم

زمان نهایی مرگ مقدر است و تحت اراده انسان نیست. با تلاش و برنامه‌ریزی فقط میشود زمان اجل معلق را تغییر داد؛ اما اجل محتوم یا اجل مسمی در علم الهی ثبت‌شده و تغییر‌ناپذیر است.
روایات زیادی درباره اجل معلق تحت عنوان عوامل کم‌شدن و زیاد‌شدن طول‌عمر وارد شده:

عوامل زیاد‌شدن طول‌عمر:
نیکوکاری
اخلاق و رفتار نیکو از مهم ترین عواملی است که باعث طول‌عمر می‌شود، است. خیر رسانی به دیگران بسیار تاثیر گذار است، مخصوصا برای رحم؛ قله رحم هم پدر و مادر است.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایید: « اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها و َاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً و َتَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ»
صدقه بجا و نيكوكارى و نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از مرگ بدجلوگيرى مى كند.

دعا
دعا کردن مقدرات الهی را تغییر می‌دهد و بسیار سفارش شده است که اصلا در دعا کوتاهی نکنید و از خدا بخواهید که حیات طیبه به شما بدهد.

استغفار
«وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا» سوره هود/ آیه3
اگر به سوی خدا توبه و استغفار کنید، خداوند شما را از روزی‌های نیکو بهره‌مند می‌کند.
استغفار آثار متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به زیادشدن روزی و طول عمر اشاره کرد. استغفار اجل معلق را تا سرحد اجل مسمی به تاخیر میندازد.

عوامل کوتاهی عمر:

قطع رحم
ترک صله‌رحم با قطع رحم فرق دارد با قطع‌رحم. بعضی از ما قطع‌رحم نکرده‌ایم ولی موفق به انجام صله‌رحم هم نیستیم؛ لذا عمرمان زیاد نمیشود، کم هم نمیشود.

بدترین نوع قطع رحم، قطع رحم با پدر و مادر است. حتی اگر در قید حیات هم نباشند دلیلی بر قطع ارتباط نمی‌شود. باید برای آن‌ها کار خیر کرد؛ برخی معتقدند که انجام اعمال از سوی ما بعد از مماتشان ثواب بیشتری هم دارد.

قسم دروغ
از قدیم بچه ها را عادت میدادند که هیچ وقت قسم نخورند. قسم نخورید، اگر مجبور به قسم خوردن شدید، قسم دروغ نخورید که عواقب بدی را به‌دنبال خواهد داشت.

دروغ

زنا
از این بلا و گرفتاری بر خدا پناه می‌بریم. این مسئله نه تنها باعث زودتر شدن مرگ می‌شود بلکه باعث به شکل بدی مردن هم می‌شود.

سد طریق مومنان
به معنای راهزنی و گروگانگیری از مومنان است.

ادعای امامت به غیر حق

اعتقاد به هر دو اجل معلق و مسمی و تاثیر آن در رفتار
اگر کسی فهمید زمان مرگ تعیین شده است، از مرگ نمی‌ترسد و آرامش قلبی پیدا می‌کند؛ مانند کسی که می‌داند هرقدر تلاش کند، رزق و روزی همچنان دست خداست و به اندازه ای که باید تلاش می‌کند. در اثر اعتقاد به اجل مسمی و اجل معلق انسان نگاه تسلیم پیدا میکند و عمل گرایی تبدیل به وظیفه گرایی می‌شود.

چنین افرادی تدبیر را ترک نمی‌کنند ولی به اضطراب و ترس دچار نمی‌شوند. کسی که ترس از مرگ داشت، زودتر از رسیدن مرگش، مرده است. انسان با اعتقاد به دو اجل مسمی و اجل معلق نه بی باک می‌شود و نه ترسان. سالم ترین انسان‌ها کسانی هستند که هردو اجل را قبول می‌کنند.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است