صعوبت و سختی مرگ
گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی
معادشناسی- جلسه دوازدهم

عاقبت به خیری اتفاقی نیست؛ بلکه کاملا به رفتار ما در این دنیا بستگی دارد. با رعایت بعضی از امور، انسان عاقبت به خیر خواهد شد. روح اصلی این اعمال هم به قلب برمی‌گردد.

عوامل عاقبت به خیری
لقمه حلال
ظلم نکردن به دیگران
شرب خمر نکردن
مهمتر از همه ولایت امیرالمومنین (ع)
مهم این است که این ولایت را تا لحظه آخر حفظ کرد.

صعوبت و سختی مرگ:
امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «إنّ أوحَشَ ما یکونُ هذا الخَلقُ فی ثلاثةِ مَواطِنَ: یَومَ یُولَدُ و یَخرُجُ مِن بَطنِ اُمّهِ فیَرَى الدُّنیا، و یَومَ یَموتُ فیُعایِنُ الآخِرَةَ و أهلَها، و یَومَ یُبعَثُ فیَرى أحکاما لَم یَرَها فی دارِ الدُّنیا»
وحشتناك‌ترين موارد براى اين خلق سه جاست،روزى كه زائيده شود و از شكم مادر درآيد و دنيا را ببيند و روزى كه بميرد و آخرت و اهل آن را ببيند و روزى كه برانگيخته شود و مقرراتى را ببيند كه در دنيا نديده.
در لحظه جان کندن، انسان هم دردهای جسمانی و هم دردهای روحانی را تجربه می‌کند.

مرگ برای بعضی‌، ورود به عالم حساب و پاداش، برای بعضی دیگر، ورود به عالم عذاب است؛ لذا حضرت عزرائیل با چهره‌های متفاوت برای قبض روح افراد حاضر می‌شود.

مرگ برای مومن راحت است. «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ» و برای کافر بسیار سخت و سنگین است مثل اینکه آتش های جنهم به او رو کرده است. «وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ»
و اما اگر او از مقربان باشد(۸۸) در آسايش و راحت و بهشت پر نعمت خواهد بود(۸۹)
و اما اگر از دروغزنان گمراه است(۹۲) پس با آبى جوشان پذيرايى خواهد شد(۹۳)

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است