فلسفه مخفی بودن زمان مرگ
گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی
معادشناسی- جلسه دهم

تمام افعال خداوند از روی حکمت است و طبق مصالح مخلوقات است. لطف خداوند به بندگانش سبب این بوده که زمان مرگ آنها مخفی باشد.

امام صادق(ع) در حدیثی درباره علت عدم آگاهی مردم از زمان مرگ می‌فرمایند: «اگر انسان به عمر کوتاهش پی ببرد، هیچ لذتی نمی‌برد و با علم به مرگ و انتظار آن، زندگی برای او گوارا و شیرین نمی‌شود. و اگر به طول عمر خود پی ببرد، در دریای لذات و معاصی غرق می گردد. او به این امید که در پایان عمر توبه خواهد کرد همواره در راه رسیدن به لذات می‌کوشد. پس بهترین چیز همان است که زمان مرگ و مدت عمر پوشیده بماند.»

فلسفه مخفی بودن مرگ این است که انسان در تمام طول عمر خود منتظر مرگ باشد، عمل صالح انجام دهد و به خود جرأت گناه کردن ندهد. شیطان انسان را از مرگ غافل می‌کند، این غفلت از مرگ، به ضرر انسان است و باعث می‌شود انسان خود را آماده مرگ نکند.

نزدیکی مرگ
امیر المومنین(ع) می‌فرمایند: «اِسْتَعِدُّوا لِلْمَوْتِ فَقَدْ اَظَلَّکُمْ»
آماده مرگ باشيد چرا که بر شما سايه افکنده است.
:سایه افکندن یعنی اینکه مرگ بر شما احاطه دارد و بالای سرتان ایستاده و تمام مقدمات لازم برای رسیدن به آن آماده است. تنها غفلت باعث می‌شود نزدیک بودن آن را حس نکنیم. اگر کسی فهمید که مرگ نزدیک است و فرصت کمی دارد، کارهای اضافه نمی‌کند.

پیغمبر(ص) می‌فرمایند: «الدنيا ساعةٌ فاجعَلوها طاعةً»
دنيا ساعتى بيش نيست، پس آن را در طاعت خدا بگذرانيد.

هرکسی زندگانی دنیا را کوتاه و آخرت را طولانی ببیند، به قله عبادت خواهد رسید. تنها راه احیاء فرصت‌ها، نزدیک دیدن مرگ است. مرگ یک سفر و امر بسیار بزرگ است، هر چه قدر هم که فرصت برای تدارک آن باشد، با توجه به عظمت آن کم است.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است