غدیر، برترین عید امت پیامبر (ص)
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی
سلسله جلسات سخنرانی بمناسبت عید غدیر -جلسه اول

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ (110 آل عمران)
شما بهترين امتى هستيد از ميان مردم پديد آمده، كه امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنيد و به خدا ايمان داريد.

امت از نظر لغوی به معنای جمعیت و جماعتی است که وجه اشتراک، قصد و مقصد یکسانی دارند.

قرآن از بعضی الفاظ استفاده نمی‌کند و بعضی دیگر را در یک معنای خاص و ملکوتی به کار می‌برد. امت در قرآن به جماعتی گفته می‌شود که اشتراکی حقیقی و ابدی دارند.

انواع امت‌ها:
بعد از آمدن فرستاده‌ای از طرف خداوند و دعوت از مردم به سوی خداوند؛
عده‌ای این دعوت را قبول نکرده و کافر می‌شوند.
دسته‌ای دیگر این دعوت را قبول می‌کنند، این دسته امت ظاهری نامیده می‌شوند و فقط حضور دارند و در حال تعامل با مسلمانان هستند.
دسته دیگر دعوت می‌شوند و مورد خطاب قرار می‌گیرند، یعنی به نوعی امر و نهی می‌شوند، این دسته امت دعوت نامیده می‌شوند.
دسته دیگر کسانی‌اند که این دعوت را اجابت می‌کنند. این‌ها امت اجابت‌اند.
امت اجابت نیز دو دسته ظاهری و حقیقی دارد؛ یعنی دسته‌ای این دعوت‌ها و امر و نهی‌ها را در قول تصدیق کرده ولی عمل نمی‌کنند، این‌ها امت ظاهری‌اند و عده‌ای در باطن و عمل این دستورات را عمل می‌کنند که این‌ها امت حقیقی هستند.
قرآن امت را جماعتی معرفی می‌کند که واقعا همراهی و عمل می‌کنند. امت در قرآن جماعتی است که تا آخر ایستاده و حقیقی معرفی می‌کند.

پیامبر(ص) می‌فرمایند: «يَومُ غَديرِ خُمٍّ أفضَلُ أعيادِ اُمَّتي»
روز غديرخم برترين عيد امّت من است.
یکی از وظائف ما در مقابل روز غدیر، عید قرار دادن آن است. روز غدیر، عید کامل شدن دین و ابدی شدن نعمت است.

یکی از مسائل پیشروی ادیان بعد از اتمام احکام، اجرای آن احکام است. خونین‌ترین مسئله‌ای که بشریت در آن نزاع کرد، حاکمیت بوده است. اگر حاکم مملکت اسلامی و مجری دین الهی باشد، تمام مشکلات و بدبختی‌ها حل می‌شود. روز غدیر، عید رفع اختلاف و از بین رفتن تمام مشکلات است.

از میان چهار عید اسلام، بزرگترین عید، عید غدیر است. هر کدام یک از این اعیاد، آمیخته با حقیقتِ یکی از پایه‌های دین است.
عید قربان روز اصلی حج و حقیقت حج، عید فطر حقیقت روزه و روز قبولی صوم، عید جمعه روز نماز و زکات است و عید غدیر روز ولایت است.
اعیاد دیگر مانند نوروز، شخصی و انسانی‌اند و مذهبی نیستند. ارزش انسان به عبودیت و میزان اتصال او به خداوند است. اولاً نباید به خاطر این اعیاد انسانی، اعیاد مذهبی را از خاطر برد و به آن‌ها توجه نکرد. ثانیا باید شادمانی‌ها را در این اعیاد مذهبی قرار دارد، به مانند کسانی که روز عقد و یا عروسی خود را در این اعیاد قرار می‌دهند.

روز اصلی شادمانی و خوشحالی، روز عید غدیر است. عیدی دادن‌ها و جشن‌ گرفتن‌ها را باید در این روزهای آسمانی قرار داد تا امور ما با برکت شوند. باید در این روز بیشترین هزینه‌ها و عیدی‌ها را به محبت امیرالمومنین(ع) داد تا مشمول وعده پیامبر(ص) در مورد امت حقیقی ایشان بشویم.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است