آداب و اعمال روز عید غدیر
گزیده بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین علوی
سلسله جلسات سخنرانی بمناسبت عید غدیر -جلسه چهارم

اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً (مائده آیه۳)
امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما به عنوان] آیینی برگزیدم.

وظیفه اول ما در مقابل مسئله غدیر، عید گرفتن، بزرگداشت و مبارک دانستن این روز با برکت است.
وظیفه دوم ما اقامه معروف اصلی و اساس دین، یعنی مسئله ولایت است. ما باید پیام غدیر را به همه جهانیان برسانیم و آن را اقامه کنیم.

بزرگترین راوی حدیث غدیر خود حضرت امیرالمؤمنین(ع) هستند که در مجالس مکرر و متعدد، این حدیث را نقل کرده‌اند. پیامبر(ص) با اقامه واقعه غدیر، برای احدی عذری باقی نگذاشتند. بلایی بزرگ در دنیا و آخرت در انتظار کسانی است که این حقایق را از مردم پنهان و آن‌ها را کتمان می‌کنند.

غدیر باعث شد فرق بین معاویه‌ها و عمروعاص‌ها با ابوذرها و مقدادها مشخص شود. هر کس در مقابل این پیام تسلیم شد، بداند مومن است و هرکس آن را نقض کرد، بداند در دلش نفاق دارد.

امام رضا(ع) می فرمایند:
«وَ هُوَ الیَومُ الَّذِی یَزِیدُ اللهُ فِی حَالٍ مَن عَبَدَ فِیهِ وَ وَسَعَ عَلی عِیَالِهِ وَ نَفسِهِ وَ اخوَانِهِ»
و غدیر روزی است که در آن، خداوند بر حال کسی که در آن روز عبادت کند و کسی که بر عیال و خودش و برادران (و بستگانش) توسعه دهد (در رزق و روزی) می‌افزاید.
یعنی غدیر را به خانه‌های خود ببرید و با کار‌هایی مانند هدیه دادن در این روز به اهل خانه، روزی خود را افزایش دهید.

«وَ یَومُ اِستِرَاحَةِ المُؤمِنینَ وَ یَومُ المَتَاجِرَةِ وَ یَومُ التَّوَدُّدِ وَ یَومُ الوُصُولِ اِلَی رَحمَة اللهِ»
(غدیر) روز راحتی مؤمنین و روز تجارت و روز دوستی و روز رسیدن به رحمت الهی است.

دومین توصیه، نیکی کردن به برادران مؤمن است. ائمه بیشترین هدایا را در این روز اهداء می‌کردند. در این روز از نعمت‌های خداوند به یکدیگر هدیه دهید، چرا که خداوند در این روز به همه مضاعف هدیه می‌دهد.

«وَ یَوْم التَّزْکِیَةِ وَ یَوْم تَرْکِ الْکَبَائِرِ وَ الذّنُوُبِ وَ یَوْمُ الْعِبَادَةِ»
(غدیر) روز پاکیزه نمودن (نفس) و روز ترک کبائر و گناهان است، و روز عبادت است

«وَ هُوَ یَوْمُ التَّهْنِیَةِ یَهَنِّی بَعْضُکُمْ بَعْضاً فَاِذَا لَقَی الْمُؤْمِنُ اَخَاهُ یَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلَایَةِ اَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْاَئِمَّةِ علیهم السلام»
و آن روزی است که باید به همدیگر تهنیت گویند، وقتی مؤمنان همدیگر را ملاقات کردند، بگویند: حمد خدای را که ما را جزء تمسک جویان به ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام و امامان علیهم السلام قرار داد.
خداوند به واسطه غدیر، نعمت بسیار بزرگی را به مردم عطا کرده است. باید خدا را به خاطر این محبت و ولایت شکر کرد.

وَ هُوَ یَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ اَهْلِ الْاِیمَان فَمَنْ تَبَسَّمَ فِی وَجْهِ اَخِیهِ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَظَرَ اللهُ اِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِالرَّحْمَةِ
و روز تبسم به چهرۀ مردم با ایمان است، پس هر کسی که در روز غدیر به چهرۀ برادر مؤمنش تبسّم کند، خداوند به او در روز قیامت نظر رحمت افکند.
باید در این روز گشاده‌رو بود، در تعامل با دیگران، شادمانی را نشان داد. در این روز باید بین برادران خود آشتی داد که این آشتی دادن معامله با حضرت است.

وَ یَوْمُ تَفْطِیر الصَّائِمِیِنِ فَمَنْ فَطَرَ فِیهِ صَائِماً مُؤْمِناً کَانَ کَمَنْ اَطْعَمَ فَئَاماً وَ فَئَاماً إلَی اَنْ عَدَّ عَشْراً ثُمَّ قَالَ اَوْ تَدْرِی مَا الْفِئَامُ قَالَ لَا قَالَ مِاَئَةُ اَلْفُ
کسی که در آن روز، مؤمن روزه‌داری را افطار دهد، مثل کسی است که ده نوبت به اندازۀ «فئام» طعام داده است. بعد فرمود: می‌دانی فئام چیست؟ عرض کردم: خیر. فرمود: یعنی صد هزار مرتبه
در این روز با برکت باید در خیرات و نیکی‌ها مسابقه داد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است