گزیده بیانات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن علوی به مناسبت ولادت امام زمان(عج)
? جلسه اول

? «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»
? و جن و انس را نيافريدم مگر براى آنكه مرا عبادت كنند. سوره ذاریات آیه ۵۶

? معرفت، عامل حرکت
? تعامل و ارتباط انسان با هر شی، تابع معرفت او نسبت به آن است؛ اینکه انسان به بعضی از امور توجه و آن‌ها را دنبال می‌کند، به خاطر معرفت او نسبت به آن امر است.

? اهمیت معرفت به حضرت حجت(عج)
? در مباحث مهدویت نیز تا به اهمیت، فلسفه و ضرورت حضرت حجت(عج) توجه نکنیم و در آن تعقل نکنیم، دلیل نیاز داشتن به وجود ایشان را نخواهیم فهمید.

? غفلت و بی تفاوتی ما نسبت به این مفاهیم ناشی از جهل است، چرا که غفلت از مقوله جهل است. غفلت جهلی است که به سبب سرگرم شدن و عادت به امور روزمره باعث عدم معرفت فعال، زنده و مستمر نسبت حقایق می‌شود.

? باید فلسفه وجودی و ضرورت نیاز به حضرت شناخته شود. تا زمانی که این فلسفه را نفهمیم، به دنبال ایشان نمی‌رویم. همه مشکلاتی که بشر در زندگی فردی و اجتماعی، در حیات اقتصادی و همه مشکلات دیگر، یک طبیب کل می‌خواهد و معرفت به این نیاز باید کسب شود.

معرفت نفس، مقدمه معرفت به حضرت حجت(عج)
? برای درک نیاز به مصلح کل، ما اول باید خودمان را بشناسیم و بفهمیم که برای چه آفریده شدیم؟ اول باید این موضوع فهمیده شود که انسان مخلوق و آفریده خداوند است.

? انسان برای عبودیت آفریده شده است؛ این عبودیت برای رسیدن به سعادت است. خداوند نیازی به عبودیت ما ندارد، بلکه این عبودیت را برای خود ماست. این بندگی برای این است که در دنیا آزاده و بدون اسارت باشیم، اسمش بندگی است اما حقیقتش آزادی است.

? امام صادق علیه السلام می‌فرمایند «اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ»
عبودیت گوهری است که ربوبیّت در درون آن نهفته شده است.

? عبودیت یعنی خدایی شدن. اولین علامت خدایی شدن، آزاد شدن و نترسیدن از فشارهای بیرون است. عبودیت و خدایی شدن، انسان را از تکثر، شرک و از اسارت دیگران آزاد می‌کند. اولین علامت آزادی انسان، اسیر دیگران نبودن است.

? در مقام بالاتری که انسان بر اثر عبودیت به آن می‌رسد، مقام خلیفة الهی است؛ یعنی مجرای فیض الهی می‌شود و اراده الهی به دست او محقق می‌شود.

? انسان تا نفهمد مخلوق خداست و برای خدایی بودن آفریده شده نمیفهمد که نیاز به مصلح کلی دارد تا مشکلات او را برای خدایی شدن از بین ببرد.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است