«بَقِیَّةُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»
بقیة الله جنبه باقیه الهی است. «كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ» همه چیز در این عالم در معرض فنا و نابودی است، الا وجهه حقه و الهی اشیا. اموری که جنبه الهی دارند، دوام خواهند داشت، چون از حق و قائم به آن هستند.
سه گونه موضوع هستند که به آن ها بقیة الله اطلاق میشود:
باقیات عام یعنی موضوعاتی که یک جنبه الهی دارند.
باقیات خاص یعنی موضوعاتی که هیچ وجهی غیر از خدا ندارند.
آن عملی که سرتاسر برای خداست و هیچ حیث غیر خدایی ندارد، بقیة الله است.
امام زمان(عج)
وقتی که خود ائمه میفرمایند ما آن حجت منتظَر و مهدی موعود نیستیم، یعنی بقیة الله فقط حضرت مهدی(عج) است. خداوند بقا و بقیهای را اراده کرده است که فقط در حضرت حجت(عج) است و در هیچ یک از حجتهای دیگر الهی نیست. این نقص ائمه دیگر نیست؛ بلکه ویژگی خاص حضرت حجت(عج) است.
برای ارتباط با امام زمان(عج) لازم است که چهار مرحله طی شود:
مهدی باوری:
همه داستانهای تشرف و پیامهای حضرت برای این است که باور کنیم او هست، تصریح شده است که اگر ایشان را باور داشتید، به خیلی از تشرفات نایل میشدید.
مهدی دوستی:
اگر خدا بخواهد جوانی را به جایی برساند، عشق امام زمان را در دل او میاندازد. اکثر علمایی که به جایی رسیدند، به خاطر عشق امام زمان(عج) در سینهشان بوده است.
مهدی یاوری:
تعبیر شده است به ادب. یعنی رفتار فرد در حضور حضرت تغییر کند. این مرحله تکریم حضرت است.
مهدی زیستی:
یعنی آمادگی و انتظار برای ظهور حضرت حجت(عج)