مهم‌ترین واجب بعد از معرفت نماز است. ترک نماز در روایات معادل کفر شمرده شده است. نماز آثار بسیاری برای فرد دارد، محقق تقوا است «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْكَرِ» و انسان را به خدا نزدیک می‌کند. «الصَّلاَةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِيٍّ»

نماز اگر نماز حقیقی باشد، می‌تواند تمام آثار تقرب را در خود داشته باشد. نمره دین‌داری افراد به نمره نماز برمی‌گردد، اگر می‌خواهی ببینی چقدر دین‌دار هستی، ببین چقدر نمازت حقیقت دارد.

رعایت آداب در هر مسئله‌ای باعث بالا رفتن آن عمل است. آدابی مثل اذان و اقامه حضور قلب ایجاد می‌کند، تکرار ذکر خود به خود باعث توجه به معنا می‌شود. آداب صلاة سلسله اعمالی است که نماز ما را به حقیقت خود نزدیک می‌کند.

مهم‌ترین ادبی که باعث حقیقت یافتن و صحت نماز می‌شود، عبودیت و اضطرار است. علت این که در نماز حضور قلب نداریم چون ایمانمان درست نیست، خیال می‌کنیم غیر خدا می‌تواند کاری از پیش ببرد.

آداب رکوع:
رکوع یکی از ارکان نماز است و در میان ارکان نماز رکنی، است که فصل های نماز را بر اساس آن تعین می‌کنند، لذا در شمارش می‌گویند رکعت اول، رکعت دوم. رکوع جایگاه ویژه‌ای در میان اجزا نماز دارد، اولین رکنی است که اگر رد شد، دیگر نمی‌توان به نماز جماعت رسید.

بنابر سیره و سنت، برای رکوع آدابی شمرده شده است:

طمانینه؛
یعنی ذکر رکوع بعد از استقرار بدن گفته شود و در حال حرکت نباشد.

رکوع کامل؛
یعنی حالت رکوع به درستی انجام شود. دست به زانو برسد و بر روی آن فشار داده شود تا پا کاملا صاف شود، کمر افقی باشد و…

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای موسسه لسان صدق محفوظ است